Boktipslista: Kultur

-
-
DELA

I Entré nr 1 2013 handlade den långa temaartikeln om kultur. Nedan följer litteratur- och webbtips för dig som vill veta mer.

figurstjernaKulturanalys 2013. Rapport, Myndigheten för kulturanalys, 2013

figurstjernaKulturnäringarnas betydelse i ekonomin på regional och nationell nivå. Rapport Tillväxtanalys, 2010

figurstjernaMeasuring Creativity: the book. Konferenssammanfattning, EU, 2010

figurstjernaTre förslag för tillväxt och innovation med Kulturella och Kreativa Näringar. Slutrapport, Rådet för kulturella och kreativa näringar, 2012

figurstjernaNiclas Adler och Michael Eriksson: Kultur och Hälsa: Utforskning av interventioner i arbetslivet, baserade på konst och kultur. Rapport, Fenix, 2004

figurstjernaJohn Ambrecht: The Value of Cultural Institutions. Avhandling, Göteborgs universitet, 2012

figurstjernaHelmut K Anheier och Yudhishthir Raj Isar (reds): Cultures and Globalization: The Cultural Economy. Sage, 2008

figurstjernaBinnaz Ayata (red): Kulturekonomi: konsten att fånga osynliga värden. Studentlitteratur 2007

figurstjernaLuc Boltanski och Ève Chiapello: The New Spirit of Capitalism. Verso, 2005

figurstjernaRichard E Caves: Creative Industries – Contracts between Art and Commerce. Harvard University Press, 2002

figurstjernaIngrid Elam (red): Konstnären och kulturnäringarna. Konstnärsnämnden, 2012

figurstjernaVictor A Ginsburgh och David Thorsby: Handbook of the Economics of Art and Culture, Volume 1. North Holland, 2006

figurstjernaEnzo Grossi, Giorgio Tavano Blessi, Pier Luigi Sacco, Massimo Buscema: The Interaction Between Culture, Health and Psychological Well-Being: Data Mining from the Italian Culture and Well-Being Project. Journal of Happiness Studies, Vol 13, nr 1, 2012

figurstjernaJames Heilbrun och Charles Gray: The economics of arts and culture. Cambridge University Press, 2001

figurstjernaColette Henry: Entrepreneurship in the Creative Industries. An International Perspective. Edward Elgar, 2007

figurstjernaColette Henry och Anne De Bruin: Entrepreneurship and the Creative Economy. Process, Practice and Policy. Edward Elgar, 2011

figurstjernaDaniel Hjorth och Chris Stayaert (reds): The Politics and Aesthetics of Entrepreneurship: A Fourth Movements in Entrepreneurship Book.
Edward Elgar, 2009

figurstjernaJohn Holden: Publicly Funded Culture and the Creative Industries. Rapport, Demos, 2007

figurstjernaMichael Hutter och David Throsby: Beyond Price. Value in Culture, Economics, and the Arts. Cambridge University Press, 2011

figurstjernaMarcus Jahnke och Ulla Johansson: Design och innovation – ett möte med många möjligheter. Bokkapitel i Innovationsledning och kreativitet i svenska företag. Vinnova och Imit, 2012

figurstjernaUlla Johansson Sköldberg: Artists as organizational development facilitators – evaluation of six projects, konferensbidrag Cumulus annual conference, 2012

figurstjernaUlla Johansson Sköldberg och Lisbeth Svengren Holm: Möten kring design. Om mötet mellan design, teknik och marknadsföring. Studentlitteratur, 2008

figurstjernaAnna Klerby: Finansieringsmodeller för konst och kultur. Rapport, Myndigheten för kulturanalys, 2012

figurstjernaLisbeth Lindeborg och Lars Lindkvist (red): Kulturens kraft för regional utveckling. SNS Förlag, 2010

figurstjernaLisbeth Lindeborg och Lars Lindkvist: The Value of Arts and Culture for Regional Development. A Scandinavian Perspective. Routledge, 2013

figurstjernaAnna Linton och Jonas Michanek: To Do. Utvecklingsarbete av kreativa näringar i praktiken. Alexandersoninstitutet, 2011

figurstjernaAngela McRobbie: BeCreative:klartslut Making a Living in the New Culture Industries. Sage, 2013

figurstjernaBrian Moeran och Jesper Strandgaard Pedersen (reds): Negotiating Values in the Creative Industries: Fairs, Festivals and Competitive Events. Cambridge University Press, 2011

figurstjernaTobias Nielsén, Dominic Power och Margrét Sigrún Sigur∂ardóttir: Creative Business – 10 lessons to help you build a business your way. Volante, 2010

figurstjernaTobias Nielsén och Emma Stenström: Gungor och karuseller. Om utvecklingen av företag i kulturella och kreativa näringar. Volante, 2010

figurstjernaTobias Nielsén och Sven Nilsson: Framtiden är nu. Volante, 2010

figurstjernaLinda Portnoff och Tobias Nielsén: Musikbranschen i siffror. Rapport, Tillväxtverket, 2012

figurstjernaJason Potts och Stuart Cunningham: Four models of the creative industries. International Journal of Cultural Policy, nr 3, vol 14, 2008

figurstjernaDominic Power och Tobias Nielsén: Priority Sector Report. Creative and Cultural Industries. Rapport European Cluster Observatory, 2010

figurstjernaAndy C Pratt och Paul Jeffcutt: Creativity, Innovation and the Cultural Economy. Routledge, 2011

figurstjernaPier Luigi Sacco: Culture 3.0:klartslut A new perspective for the EU 2014-2020 structural funds programming. Rapport, European Expert Network on Culture, 2011

figurstjernaJim Shorthose och Neil Maycroft: Understanding Creative Business. Values, Networks and Innovation. Gower, 2012

figurstjernaJohanna Skantze och Joppe Pihlgren: Lägesrapport om den kreativa sektorn. Rapport, Generator Sverige, 2012

figurstjernaEmma Stenström: Konstiga företag. Avhandling, Handelshögskolan i Stockholm, 2000

figurstjernaJoakim Sternö och Tobias Nielsén: Kulturella och kreativa näringarna 2012 – statistik och jämförelser. Rapport, Volante, 2012

figurstjernaDavid Throsby: Economics and Culture. Cambridge University Press, 2001

figurstjernaDavid Throsby och Glenn Withers: The economics of the performing arts. Edward Arnold, 1979

figurstjernaDavid Throsby: Modeling the cultural industries. International Journal of Cultural Policy, nr 3, vol 14, 2008

figurstjernaDavid Throsby: The concentric circles model of the cultural industries. Cultural Trends, nr 3, vol 17, 2008

figurstjernaKlara Tomson: Att skapa en upplevelseindustri. Nordisk kulturpolitisk tidskrift, nr 1-2, vol 14, 2011

figurstjernaIvo Zander och Mikael Scherdin: Art Entrepreneurship. Edward Elgar, 2011———–

3159

DELA