Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Titel:

To Be, Not To Be Seen

Författare:

Jerry Hagstrom

Förlag:

The George Washington University School of Business and

Utgivningsår:

2001

ISBN:

0-9709460-0-7

To Be, Not To Be Seen

Sverige är känt för sina fina produkter, men det svenska företagsklimatet är relativt okänt i andra länder, skriver Jerry Hagstrom i boken To Be, Not To Be Seen. Ett utbrett missförstånd är att svenska företag drivs av staten. Hagstrom dementerar detta genom en genomgång av den svenska företagsutvecklingen. To Be, Not To Be Seen startar redan med istiden, för att sedan gå vidare till vikingatiden, Hansaepoken och så småningom uppkomsten av moderna företag. Det visar sig att svenska företag är mindre kontrollerade av staten än företag i andra europeiska länder, och att 33 av de 500 största företagen i Europa år 1996 var svenska. Samtidigt flyttar svenska entreprenörer fortfarande utomlands för att de inte värderas tillräckligt högt i hemlandet. Framtiden för svenskt företagande verkar säkrad, frågan är bara om företagen kommer att ligga i Sverige, skriver Hagstrom.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv