Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Titel:

The Foundations of Entrepreneurship, vol 1 och 2

Författare:

Scott Shane (red)

Förlag:

Edward Elgar

Utgivningsår:

2002

ISBN:

1-84064-393-5

The Foundations of Entrepreneurship, vol 1 och 2

De två mastodontvolymerna i serien The Foundations of Entrepreneurship rymmer allt du vill veta om entreprenörskap och lite till. Redaktören Scott Shane har samlat ett stort antal vetenskapliga artiklar om entreprenörskap. Artiklarna har inordnats i fjorton avsnitt som vart och ett speglar en särskild dimension av den entreprenöriella processen. Uppkomsten och exploateringen av affärsmöjligheter, hur företag bildas samt hur företagaren attraherar finansiellt och humant kapital är några av de teman som avhandlas. Volymerna rymmer såväl klassiska texter som mer moderna verk. Ett tidigt bidrag är Fredrich Hayeks artikel från 1945 som handlar om att olika människor besitter olika kunskap, vilket medför att de inte lägger märke till samma affärsmöjligheter. 55 år senare undersökte Scott Shane denna tes och fann empiriska belägg för den.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv