Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Titel:

The Entrepreneur: An Economic Theory

Författare:

Mark Casson

Förlag:

Edward Elgar

Utgivningsår:

2003

ISBN:

1-85898-910-8

The Entrepreneur: An Economic Theory

Den första upplagan av The Entrepreneur kom redan 1982. Till den andra upplagan har författaren Mark Casson tagit fasta på sitt eget konstaterande om att det ”inuti varje lång bok finns en bra, kort bok som vill ut”. Följaktligen har han strukit i det ursprungliga manuset tills en mer kondenserad ekonomisk teori kring entreprenören framträder. Casson anser att det är olyckligt att så många tror att entreprenörskap bara finns i småföretag. Enligt hans definition är entreprenören en person som besitter värdefull information. Denna information hjälper honom eller henne att koordinera knappa resurser och skapa sin egen marknad. Entreprenöriella individer kan därmed sägas vara en sorts mellanhänder som länkar samman leverantörer och kunder som annars inte skulle hitta varandra. De finns i små och stora företag, men också inom exempelvis politiken.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv