Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Titel:

Öresundsbron på uppmärksamhetens marknad

Författare:

Per Olof Berg, Anders Linde-Laursen & Orvar Löfgren

Förlag:

Studentlitteratur

Utgivningsår:

2002

ISBN:

91-44-04078-4

Öresundsbron på uppmärksamhetens marknad

Öresundsbron på uppmärksamhetens marknad handlar om invigningen av Öresundsbron, och är en uppföljare till boken Invoking a Transnational Metropolis. En grupp etnologer, ekonomer och filosofer från Lund och Köpenhamn granskar hur invigningen av Öresundsbron byggs upp, genomförs och värderas. En viktig aspekt är steget från vision till vardag. Förväntan på bron som redskap för ett nytt regionbygge landade efter invigningen i frustration och otålighet. Forskarna studerar omställningen från det festliga evenemanget till de vardagliga problemen. Boken har fyra övergripande teman. Under rubriken ”Förväntningarnas materialisering” diskuteras hur förväntningar byggts upp under förberedelsetiden. ”Beröringens magi” behandlar mikrofysiken kring att ta bron i besittning. Temat ”Upplevelsens flyktighet” handlar om hur känsla och engagemang formas vid evenemanget. Det sista avsnittet kallas ”Liturgins lockelse” och där analyseras den kulturella grammatik som invigningsevenemanget anknyter till.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv