I boken Managing knowledge intensive entrepreneurship kombinerar Maureen McKelvey och Astrid Heidemann Lassen befintliga teoretiska och empiriska studier, och analyserar vad de innebär i praktiken. De menar att kunskapsintensiva företag måste ta hänsyn både till akademisk kunskap och till den praktiska användningen av den. Då kan de på ett vettigt sätt fånga relationerna mellan individer, företag och ekosystemet runt omkring.
Författarna diskuterar också hur man utvärderar prestationer och produkter, samt vilken roll kunskapsintensiva företag har för samhället. De kunskapsintensiva företagen tenderar, enligt författarna, att växa eller krympa väldigt snabbt. Ofta beror det på hur mycket extern finansiering företaget får in, eller om det kan introducera gångbara produkter och tjänster på marknaden. Det är när vi förstår den här sortens dynamiska upp- och nedgång som vi långsiktigt kan utvärdera hur företagandet påverkas av offentlig policy.
Entreprenörer i kunskapsintensiva företag existerar någonstans i skärningspunkten mellan vetenskap, teknologi, kreativitet, design, innovation och marknad. Slutsatsen blir att det är just där som policymakare borde fokusera sina insatser, skriver McKelvey och Heidemann Lassen.