Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Titel:

Innovation and Scaling for Impact – How Effective Social Enterprises Do It

Författare:

Christian Seelos & Johanna Mair

Förlag:

Stanford University Press

Utgivningsår:

2017

ISBN:

978-0-8047-9734-4

Innovation and Scaling for Impact – How Effective Social Enterprises Do It

Hur skapas värde inom sociala organisationer? Christian Seelos och Johanna Mair menar att det handlar om att balansera investeringar i innovation med satsningar för att skala upp verksamheten. Det är också viktigt att synliggöra den egna organisationens ”hälsostatus” kopplat till innovationsarbete. Författarna diskuterar i termer av ”symptom”och ”diagnos”, och visar på en rad vanliga hinder som behöver övervinnas. När organisationens ”immunsystem” mot innovationer slås på kan det leda till att idéarbetet aldrig startar, att dåliga idéer inte sållas bort eller att innovationsprocessen avslutas för tidigt. Boken Innovation and Scaling for Impact – How Effective Social Enterprises Do It innehåller fallstudier från fyra företag i Indien och Bangladesh. De är verksamma inom bland annat biogas, sjukvård, mikrofinansiering och sophantering.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv