Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Titel:

Handbook of Research on Social Entrepreneurship

Författare:

Alain Fayolle & Harry Matlay

Förlag:

Edward Elgar

Utgivningsår:

2011

ISBN:

978-1-84844-427-0

Handbook of Research on Social Entrepreneurship

Alain Fayolle och Harry Matlay är redaktörer för Handbook of Research on Social Entrepreneurship. Enligt dem har den finansiella krisen gjort att sociala frågor hamnat i fokus. Entreprenörskap kan generera ekonomiskt värde, men också minska sociala orättvisor, menar de. I boken har de samlat bidrag från en rad amerikanska och europeiska forskare. Tre av författarna är svenskar: Daniel Hjorth, Elisabeth Sundin och Malin Tillmar. Hjorths kapitel kan sägas sammanfatta hela boken. Han argumenterar att socialt entreprenörskap innefattar så mycket mer än bara ekonomi, strategi och management – till exempel politik och etik. Sundin och Tillmar diskuterar i sitt kapitel publikt/privat och vinstdrivande/ideellt. Socialt entreprenörskap tar sig över gränser, och existerar både inom och mellan organisationer.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv