Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Titel:

Förklara eller förstå entreprenörskap?

Författare:

Björn Bjerke

Förlag:

Studentlitteratur

Utgivningsår:

2005

ISBN:

91-44-01734-0

Förklara eller förstå entreprenörskap?

Förklara eller förstå entreprenörskap? handlar om entreprenörers och entreprenörskapets betydelse i samhället. Björn Bjerke skiljer, som titeln antyder, mellan att förklara och förstå ett fenomen som entreprenörskap. Att förklara går ut på att finna mönster, att förstå går ut på att tolka – mycket enkelt uttryckt. Medan merparten av den befintliga entreprenörskapsforskningen ägnar sig åt att förklara, vill Bjerke se mer av förståelseansatserna. Han betraktar entreprenörskap som ett förhållningssätt och som något av det mest mänskliga som finns, och menar att detta är svårt att komma åt genom enbart förklaringar. I boken diskuteras också entreprenörskap i förhållande till nätverk, tillväxt respektive regional utveckling. Boken riktar sig främst till akademiska utbildningar inom ämnet. I det avslutande kapitlet beskrivs också ett exempel på en magisterutbildning i entreprenörskap.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv