Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Titel:

Family Business on the Couch – A Psychological Perspective

Författare:

Manfred Kets de Vries, Randel Carlock & Elizabeth Florent-Treacy

Förlag:

John Wiley & Sons

Utgivningsår:

2007

ISBN:

978-0-470-51671-3

Family Business on the Couch – A Psychological Perspective

Sigmund Freud menade att kärlek och arbete är hörnstenarna i det som gör oss mänskliga, och att dessa två ting måste balanseras för att vi ska vara nöjda och lyckliga. I många familjeföretag uppstår en konflikt mellan familjen (kärleken) och företaget (arbetet). Om företaget ska klara sig i flera generationer måste konflikterna uppmärksammas och lösas. Det menar Manfred Kets de Vries, Randel Carlock och Elizabeth Florent-Treacy i Family Business on the Couch. Författarna lägger familjeföretagen på analyssoffan och lyfter fram styrkor och svagheter med företagsformen – ur ett psykologiskt perspektiv. De ger också handfasta råd som kan vara nyttiga för familjeföretagarens dagliga verksamhet. Resultaten i boken bygger bland annat på intervjuer med ägare och anställda i familjeföretag.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv