Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

En bok om entreprenörskap

Författare:

Björn Bjerke

Förlag:

Studentlitteratur

Utgivningsår:

2013

ISBN:

978-91-44-07713-0

En bok om entreprenörskap

Entreprenörskap är ett populärt ämne, både i och utanför akademin. I läroboken En bok om entreprenörskap ger Björn Bjerke en bred bild av ämnets historia, dess teoretiska utveckling och vilka definitioner som florerat i olika sammanhang. Författaren definierar själv entreprenörskap som ”företagsamt företagande”, något som han anser främst finns inom nystartade företag. Etablerade företag fortsätter sällan att vara entreprenöriella, skriver han. I boken diskuterar Bjerke olika aspekter av entreprenörskap: lokalt, globalt, socialt och ekonomiskt. Ett kapitel handlar om entreprenöriella verksamheter i olika nationella kulturer, som den amerikanska, arabiska och kinesiska. Ett annat tar upp kvinnor som entreprenörer. Läroboken innehåller praktikfall och diskussionsfrågor, det finns även en lärarhandledning att ta hem.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv