Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Copycats – How Smart Companies Use Imitation to Gain Strategic Edge

Författare:

Oded Shenkar

Förlag:

Harvard Business Press

Utgivningsår:

2010

ISBN:

978-1-4221-2673-8

Copycats – How Smart Companies Use Imitation to Gain Strategic Edge

Härmapornas revansch. Så kan man kanske kalla Oded Shenkars bok Copycats – How Smart Companies Use Imitation to Gain Strategic Edge. Han konstaterar att innovatörer har fått mycket uppskattning, medan imitatörer snarare har hånats. Helt fel, menar Shenkar. Innovation och imitation kompletterar varandra, och smarta imitatörer kan tjäna stora pengar genom att spara in på exempelvis FoU- och marknadsföringskostnader. Men det gäller att inte bara kopiera andras koncept rakt av. För att lyckas är det för det första viktigt att välja rätt affärsmodell att imitera. Det är också viktigt att testa konceptet inom den egna organisationen, och i den egna miljön. Dessutom finns olika strategier för imitationen: man kan satsa snabbt, avvakta för att sedan erbjuda en differentierad produkt, eller se till att vara först ut på en ny marknad.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv