Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

Skandinavisk litteratur om entreprenörskap är fortfarande något tämligen sällsynt, men nu finns ett nytt norskt tillskott. Med ”Entreprenørskap på norsk” vill redaktören Olav R. Spilling leverera en bred teoretisk och empirisk bild av entreprenörskap. Han menar att detta är det första norska försöket inom området.Boken tar avstamp i den tysk-österrikiska ekonomen Schumpeters teorier. Från denna […]

Hur många stora företag var först ut med de teknologier och modeller som i dag dominerar marknaderna för e-handel, bioteknik och trådlös kommunikation? Det är författarna till ”Radical Innovation” som ställer frågan och de svarar samtidigt: inte många. Problemet, som de ser det, är att storföretagen varken förstår vad som måste göras eller hur det […]

Synen på omvärldens betydelse för företag har i stort sett dominerats av en och samma teori sedan 1700-talet, menar Per Frankelius och utmanar denna i sin bok Omvärldsanalys. Det traditionella sättet att analysera omvärlden bygger på en linjär modell: företaget som säljer till kunder i konkurrens med andra företag. Frankelius lyfter in ”faktor X” i […]

”Careerpreneurs” vänder sig till kvinnor som känner att de slagit i glastaket, det vill säga den osynliga barriär som gör att de inte kan avancera högre upp i organisationen, kvinnor som tröttnat på att jobba för någon annan och som behöver inspiration för att göra verklighet av sina drömmar.I Dorothy Perrin Moores bok blandas forskning […]

I Harvard Business Reviews pocketserie presenteras forskningsfronten inom olika områden i koncentrat. Målgruppen är den stressade affärsmannen eller – kvinnan som snabbt vill tillgodogöra sig de senaste rönen. Seriens del om entreprenörskap vänder sig sålunda direkt till entreprenören. Nio amerikaner bidrar till att i bokens åtta kapitel ge en bild av vad entreprenörskap innebär. Läsaren […]

Den nya ekonomin innebär nya förutsättningar och nya utmaningar för företagare, stora som små. För att lyckas krävs nya grepp, hävdar Rita Gunther McGrath och Ian MacMillan. I boken ”The Entrepreneurial Mindset” beskriver de hur entreprenörer tänker och handlar, hur de bland annat aktivt söker möjligheter och sedan agerar snabbt. Författarna menar att alla företagare […]

Vilken betydelse har organisationer och hur växer de fram? Vad kännetecknar deras förändringsprocess? Dessa frågor har intresserat Howard Aldrich länge. 1979 författade han den välkända boken ”Organizations and Environments” och nu, tjugo år senare, kommer en uppföljare i ”Organizations Evolving”. Med denna bok har han tre målsättningar. Den första är att skriva om organisationer – […]

Vad bör en investeringssugen affärsängel leta efter? Och hur ska entreprenören presentera sitt företag för den potentiella investeraren? Boken ”Angel Investing” berättar allt som är värt att veta om finansiering via affärsänglar – både ur blivande änglars och entreprenörers perspektiv.I USA finns tre miljoner affärsänglar som varje år investerar sammanlagt 50 miljarder dollar i entreprenöriella […]

Efter Asienkrisen 1997 har det främst varit de stora asiatiska företagen som uppmärksammats i världspressen och i forskningen. Detta trots att det faktiskt var de små och medelstora företagen som drabbades hårdast. Enligt Philippe Régnier var det även de som var orsaken till den höga arbetslöshet som uppstod.Han har följt utvecklingen i Thailand sedan 1997. […]

I juni 1996 hölls en internationell konferens vid Jönköpings Internationella Handelshögskola med namnet Entrepreneurship, Small and Medium-Sized Enterprises and the Macroeconomy. Denna har utmynnat i en bok med samma namn där uppsatser från konferensen samlats. Boken är indelad i fyra delar där den första rymmer uppsatser om entreprenörskap, industriell dynamik och makroekonomi. I denna del […]

I Small Firms and Network Economies står småföretagens nätverkskontext i fokus. Det finns ett behov av att identifiera vilka krafter som är bärande för nätverk idag, enligt författaren Martin Perry. Den ensidiga bilden av nätverk som något progressivt, långsiktigt och demokratiskt behöver korrigeras. Ett antal typer av nätverk analyseras och Perrys slutsats är att externa […]

Den brittiska regeringen har länge försökt dämpa ekonomisk nedgång genom att stimulera småföretagandet och skapa en god företagskultur. Liknande ansträngningar förekommer även i många andra länder. I ”Enterprise and Culture” beskriver Colin Gray småföretagsklimatet i Storbritannien.Den brittiska företagskulturen och även vilken typ av personer som startar småföretag diskuteras utförligt. En redogörelse för småföretagssektorns struktur ges, […]

Sök

Arkiv