Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

Framtidens marknad finns i utvecklingsländer, menar många. Men företag gör det väl enkelt för sig när de bara exporterar redan existerande produkter från sin egen hemmamarknad. För att skapa framgångar som slår globalt borde de i stället gå i motsatt riktning och innovera speciellt för, och i, utvecklingsländerna. Framtidens marknad ligger helt enkelt långt ifrån […]

I boken Kreativitetskoden säger sig författaren Nicolas Jacquemot ha hittat de sju viktigaste delarna till kreativitet. Det handlar enligt honom om nyfikenhet, inspiration, motivation, lekfullhet, hämningslöshet, ihärdighet och målfokusering. Alla delar är lika viktiga, och den som har tillgång till dem får också tillgång till hela sitt kreativa register. Han går igenom dem en och […]

I Entrepreneurship, Social Capital and Governance samlas bidrag från ett 30-tal svenska och utländska forskare. Temat är entreprenörskap, socialt kapital, styrning och tillväxt. Hur hänger de ihop? Och hur kan man via regional styrning få det sociala kapitalet och entreprenörskapet att förenas i ljuv tillväxt? Enligt författarna handlar det om komplexa relationer. Den policymakare som […]

Genom att låta oss fascineras av företagare från förr kan vi bli inspirerade till företagsmöjligheter i samtiden. I en ny bok på över 500 sidor gör nationalekonomen Anita Du Rietz en djupdykning i kvinnors företagsamhet. I boken Kvinnors entreprenörskap under 400 år tar Anita Du Rietz med läsaren på en historisk resa genom förvånande många […]

Vem ska du gå i säng med? Vilka värderingar är viktiga i ditt företag? Vilka metoder kan du använda för att generera smarta och användbara idéer? Hur vi gör affärer har förändrats i den nya ekonomin. Det handlar alltmer om integritet, att skapa varaktiga relationer och att göra etiska övervägningar. I Understanding Creative Business får […]

Bomullsspinnerierna mekaniseras, fabriker byggs och massproduktion av garn och vävda tyger påbörjas under 1800-talet, textilindustrins barndom. Framstegen har varit många, men sällan erkänts som innovationer. Tekniker för färgning, beredning, liksom nya kvaliteter och material, har hela tiden utvecklats och förbättrats. Dessa små och stegvisa produktinnovationer har studerats närmare av en grupp svenska textilforskare som fått […]

Organisation och entreprenörskap – vid en första anblick två vitt skilda fält. Det ena andas ordning och reda, det andra nytänkande och skapande. Men i själva verket är de i högsta grad samexisterande. Organisatoriskt entreprenörskap är något av en tautologi, en ”tårta på tårta”. Det konstaterar Daniel Hjorth, redaktör för Handbook on Organisational Entrepreneurship. I […]

I USA arbetar många universitet aktivt för att skaffa sig en roll i världsekonomin. Den akademiska världen har en nära relation till marknaden, mycket mer så i dag än för bara några decennier sedan. Näringslivet betalar en stor del av den pågående forskningen och lärosäten i USA tar i dag åtta gånger fler patent än […]

I förordet till boken Innovation Systems and Capabilities in Developing Regions konstaterar Bengt-Åke Lundvall, Aalborg universitet, att innovationsstudier blir allt vanligare i utvecklingsländer. Faktumet att bokens alla fyra redaktörer har rötter i Nigeria visar att innovationsforskare från den här delen av världen nu är redo att ta steget ut på en internationell forskarscen. I boken […]

Hur många spännande utopier (och dystopier) sciencefictionförfattarna än målar upp kan vi inte gissa oss till hur framtiden kommer att bli. Men vi kan ana vilka svårigheter vi kommer att möta där – och vilka problem vi borde ta itu med så snart som möjligt för att försäkra oss om en ljus framtid. 21 skribenter […]

Samhällsentreprenörskap trotsar uppdelningen mellan privat, publikt och icke-vinstdrivande, och utmanar deras olika logiker. Samtidigt är det ofta en korsning mellan de tre sektorerna och involverar i stort sett hela samhället. I Societal Entrepreneurship tränger nio svenska entreprenörskapsforskare in i fenomenets mörka och ljusa sidor. De ger en bild bortom den som populariserats i medierna, där […]

Sveriges mest kända företagaranda måste vara den i Gnosjö, tätt följd av knalleandan i Sjuhäradsregionen. I boken Uthålligt företagande. Om regionala förutsättningar och förhållningssätt jämförs de båda ”andorna” med varandra, och med företagskulturen kring Siljan. Björn Brorström, Anders Edström, Torbjörn Ljungkvist och Margareta Oudhuis finner affärssinne i Sjuhärad, som bland annat innefattar Borås textilindustri. Gnosjö […]

Sök

Arkiv