Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Search

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alltid.

Kan entreprenörskap avhjälpa fattigdom? Daphne Halkias och Paul Thurman, redaktörer för Entrepreneurship and Sustainability, svarar tveklöst ja. Det enda sättet att lyfta människor ur fattigdom är att utveckla den lokala företagssektorn. Bistånd, välgörenhet och punktinsatser i all ära, men de kan aldrig göra skillnad på sikt. I boken lyfts en mängd insatser fram från såväl […]

Kunskap är det värdefullaste många företag har. Att utveckla och ha koll på sin kunskapsbas är därför givetvis av största vikt. Vad händer till exempel när anställda slutar, tar de med sig kunskapen eller finns det sätt att behålla den i organisationen? I boken med den svengelskklingande titeln Kunskapsöverföring & knowledge management diskuterar lundaforskaren Anna […]

1999 startade fem amerikanska professorer Dianaprojektet i syfte att synliggöra kvinnors entreprenörskap. Projektet fick stor uppmärksamhet och har under årens lopp vuxit till ett globalt nätverk. Flera internationella konferenser har hållits, och en rad böcker har publicerats. Karen Hughes och Jennifer Jennings står som redaktörer för den senaste, Global Women’s Entrepreneurship Research: Diverse Settings, Questions […]

I vår del av världen tar vi gärna för givet att länderna vi bor i styrs genom demokrati. På samma sätt tar vi nog för givet att våra arbetsplatser inte gör det. I Tillsammans – En fungerande ekonomisk demokrati funderar redaktör Bo Rothstein och sju bidragande författare kring detta: ”Varför är människors rätt till demokratiskt […]

Innovation har en aura av mystik omkring sig. Så inleder Roger Miller och Marcel Côté Innovation Reinvented: Six Games That Drive Growth. I boken vill de tona ner mystiken. De konstaterar att innovation finns inom alla branscher och i alla länder. Den formas inte av FoU, utan av förhållanden på den aktuella marknaden. För att […]

Innovation and Growth – From R&D Strategies of Innovating Firms to Economy-wide Technological Change heter en ny bok med redaktörer från forskningscentrumet Cesis: Martin Andersson (numera på Circle), Börje Johansson, Charlie Karlsson och Hans Lööf. Som titeln avslöjar handlar det om strategier kring FoU. Hur ser dessa strategier ut i företagen? Vad tjänar företagen på […]

Med Organizing Entrepreneurial Judgment – A New Approach to the Firm vill Nicolai Foss och Peter Klein fylla det gap de anser finns mellan forskning om entreprenörskap och nationalekonomisk forskning kring Företaget (theory of the firm). De menar att fälten skulle tjäna på att närma sig varandra i en entreprenöriell teori kring företaget. Det som […]

Man måste våga för att komma någonstans. Ibland lyckas man, men även ett misslyckat projekt kan leda till framgång. Det visar att man i alla fall har försökt, och vågat satsa på någonting. Det anser Britta Sjöström som arbetat både som frilansjournalist och som chef i egna och andras företag. I hennes bok Våga misslyckas: […]

I Familjeföretagande: affärer och känslor bidrar 19 forskare med en aktuell kunskapsöversikt. Boken är indelad i tre delar: Organisering av familjeföretagande, ägarskiftets mänskliga ansikte samt spänningar och maktförhållanden i familjeföretag. Kapitlen handlar bland annat om familjedynastier, bolagsstyrning, kvinnors företagsidentitet, socialt kapital, ögonblickets magi och känsloregler. Författarna diskuterar svenska förhållanden med förankring i egen och internationell […]

Harvardprofessorn Edward Glaeser älskar städer. I Stadens triumf – hur vår största uppfinning gör oss rikare, smartare, grönare, friskare och lyckligare berättar han varför. Boken kom på engelska förra året och har nu översatts till svenska. ”Städer […] har drivit fram innovationer ända sedan Platon och Sokrates stod och munhöggs på en atensk marknadsplats”, skriver […]

Traditionell företagsvärdering utgår från historiska och förväntade kassaflöden. Men hur bär man sig åt för att värdera ett entreprenörsföretag som ännu inte fått några intäkter från sin första produkt? Frågan ligger till grund för David Audretschs och Albert Links Valuing an Entrepreneurial Enterprise. I boken går de igenom varför de gamla modellerna inte funkar på […]

Företagsekonomisk litteratur handlar ofta om att skapa konkurrensfördelar. Men hur vore det att i stället lägga lite krut på samarbetsfördelarna? Creating Collaborative Advantage handlar om de mjuka delarna av ekonomin: tillit, nätverkande, relationer och socialt kapital. Redaktörerna Hans Christian Garmann Johnsen och Richard Ennals har samlat bidrag från sammanlagt 24 forskare, verksamma i åtta länder […]

Search

Arkiv