Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Svårt att främja nätverkande

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2002: Det är svårt för utomstående att påverka hur ett nätverk utvecklas. Det menar Elina Varamäki som har studerat hur små och medelstora företag samarbetar i nätverk. – Däremot kan utomstående krafter bidra till att hitta och utvärdera partners till ett samarbete, säger hon. Små och medelstora […]

Även chefer har känslor

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2002: Företagsledare bör kommunicera sina känslor – det tjänar både de själva och deras medarbetare på. Ethel Brundin har studerat känslornas roll i företag som genomgår förändring. Resultaten redovisas i avhandlingen Emotions in Motion – The Strategic Leader in a Radical Change Process. Människor är kännande varelser, […]

Studenterna i Halmstad lär sig på kinesiska

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttUtbildningfnutt i Entré nr 2, 2002: Egentligen heter den Utvecklingsingenjörsutbildningen, men oftast kallas den bara fnuttuppfinnarlinjenfnutt. Utbildningen utgör en möjlighet att studera entreprenörskap vid Högskolan i Halmstad. Dessutom finns tre olika företagsekonomiska magisterprogram inriktade på entreprenörskap. Visionen är att Utvecklingsingenjörsutbildningen ska täcka in hela processen att gå från idé […]

Forskarkåren – en armé av objektiva superhjältar?

Följande text ingick även i temat fnuttForskare är inga superhjältarfnutt som publicerades i Entré nr 3, 2002: De förväntas genomskåda allt, uppfatta minsta ljud, reagera blixtsnabbt och leverera Sanningen om Verkligheten. Men forskarna är inga superhjältar. De har varken röntgensyn eller övermänsklig objektivitet, utan måste tampas med fördomar och stereotyper precis som alla andra. Valda […]

Småföretagare fruktar extern finansiering

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2002: Många småföretagare är tveksamma till att ta in finansiering utifrån. De är rädda att förlora kontroll över sin skapelse. – Behovet av autonomi är vanligtvis starkt i de här företagen. Det är ju ofta själva grunden till entreprenörskapet, säger Björn Berggren. I avhandlingen Vigilant Associates – […]

Mångvetenskap och bredd på Södertörns Entreprenörprogram

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttUtbildningfnutt i Entré nr 3, 2002: Södertörns högskola växer så det knakar och en av de mest eftertraktade utbildningarna är Entreprenörprogrammet. – Våra studenter får ett brett perspektiv på entreprenörskap, säger Besrat Tesfaye och Marcus Box, programansvarig respektive vikarierande programansvarig för utbildningen. Varje år antas cirka 40 studenter till […]

”Vi forskare borde oftare agera som entreprenörer”

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttPorträttetfnutt i Entré nr 3, 2002: Bengt Johannisson, Sveriges första entreprenörskapsprofessor: Bengt Johannisson tillhör de verkliga veteranerna inom svensk entreprenörskapsforskning. Redan som nybliven forskare på 1960-talet vaknade intresset för småföretag. Och så småningom blev han landets första professor med inriktning mot entreprenörskap. Det var på Handelshögskolan i Göteborg som […]

Entreprenörerna – lika intressanta dagen efter?

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttÅsiktenfnutt i Entré nr 3, 2002: I valtider är det opportunt att damma av entreprenören och lyfta fram dennes betydelse för Sveriges framtida välstånd och tillväxt. Frågan är hur entreprenörspolitiken kommer att utformas under den kommande mandatperioden? Regeringsunderlaget är bräckligt, det finns en betydande risk för långbänkar och beslutsförlamning. […]

Forskning i styrelserummet fattas

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2002: Under 1990-talet har forskningen om styrelsens roll i mindre företag ökat kraftigt. Ändå finns fortfarande många obeforskade områden, konstaterar Jonas Gabrielsson och Morten Huse i artikeln The venture capitalist and the board of directors in SMEs: roles and processes (Venture Capital, vol 4, nr 2, 2002). […]

Hundra år av företagsamhet

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2002: Om svensk företagsamhet under hundra år berättar Jan Jörnmark i sitt kapitel i boken Omvandlingens sekel (Studentlitteratur, 2002). Innovativa vågor, samförståndsanda, snilleindustrier och globalisering är några av de faktorer som format utvecklingen. Under perioden 1870-1914 föddes företag som Alfa Laval, AGA och ASEA, och de växte […]

Sök

Arkiv