Samarbete skapar kreativitet

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttUtbildningfnutt i Entré nr 1, 2002:

– SSES är som en humla – den borde inte kunna flyga.
Det säger professor Per-Olof Berg, vd för SSES – Stockholm School of Entrepreneurship – som är ett samarbete mellan fyra högskolor i Stockholm.

SSES bildades i juli 1999, men grunden lades redan i mitten av 1990-talet med ett samarbete mellan KTH och Handelshögskolan i Stockholm, inom ämnet entreprenörskap. Senare har även Karolinska Institutet, KI, och nu senast Konstfack anslutit sig. Och det är just samarbetet mellan de fyra skolorna professor Berg syftar på när han jämför SSES med en humla.

– SSES är en unik konstruktion som inte finns någon annanstans. De olika skolor som samarbetar inom organisationen konkurrerar ju egentligen om samma medel, säger Per-Olof Berg som lämnade Handelshögskolan i Köpenhamn till förmån för SSES för drygt ett år sedan.

Varje lärosäte ska bidra med minst en kurs till kollektivet, inom det fält som de är särskilt bra på. Till exempel har KI en kurs i vetenskapsbaserat entreprenörskap och Konstfack en i industridesign och entreprenörskap. Man vill också hålla kurser som studenter vid något av lärosätena kan ha speciell nytta av. Som exempel kan nämnas en kurs i kreativ varumärkesstrategi som anpassats för Konstfacks studenter.

Interna resurser utnyttjas

Kurserna behandlas som interna kurser på respektive lärosäte. Med den skillnaden att alla studenter på de fyra högskolorna kan söka sig till kurserna. Utbildningen inom SSES bygger på att man till stor del utnyttjar de interna resurser som finns på lärosätena. Men man köper även in kompetens utifrån vid behov.

– Tanken är att de olika lärosätena ska behålla sin egen identitet inom organisationen, men använda SSES för att bygga upp sin egen kompetens inom området entreprenörskap, säger Berg.

Över 500 studenter går varje år igenom de olika utbildningsprogram som SSES erbjuder. Och till hösten, när samarbetet med Konstfack ska vara igång på allvar, kommer tio kurser att ligga under SSES utbildningsparaply.

– Det ska bli mycket spännande att få med Konstfack. Men det är också en stor utmaning att få ihop ett samarbete som involverar flera högskolor. Och några kanske frågar sig fnuttvarför en konstskola?fnutt. Men konstnärer är ju entreprenörer. De utvecklar en produkt och försöker sälja den, säger Terrence Brown som är dean och som själv håller i tre kurser på SSES.

Fantasi viktigt inslag

Alla kurser som ges inom ramarna för SSES bygger på tre pedagogiska huvudprinciper: mångfald, handling och kreativitet.

– Mångfald uppnås bland annat genom att studenter från fyra olika skolor deltar i utbildningen. Kurserna riktar sig mot såväl studenter på grundutbildningen som forskarstudenter. Även företag kan köpa utbildningsplatser till sin personal. Alla kurser hålls på engelska och vi har deltagare från många olika länder, något som ytterligare bidrar till mångfalden, säger Brown.

Man vill också att kurserna ska innehålla ett visst mått av handling, som komplement till den teoretiska delen av undervisningen.

– All kunskap går inte att lära med teorier, utan måste läras via handling. Studenterna får till exempel upprätta affärsplaner och författa case som sedan används i framtida utbildning.

SSES vill uppmuntra till kreativitet och fantasifullhet, och man ser även det som en viktig del av undervisningen.

Utbildning är grundstenen i SSES verksamhet, men man vill också bidra till att utveckla Stockholm som entreprenöriellt centrum i världen. Därför sysslar SSES även med forskning som ska syfta till att förbättra förståelsen för affärsskapande.

I framtiden vill SSES ha egna doktorander och satsa på vidareutbildning med en master of business creation i samarbete med sex internationella högskolor i bland annat Paris, Hong Kong och Tel Aviv.

För mer info: per.olof.berg@sses.se , terrence.brown@sses.se ———–

1091

DELA