CESIS satsar på internationella samarbeten
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: Forskare från KTH, Internationella Handelshögskolan i Jönköping och SISTER samlas inom CESIS virtuella väggar. Forskningscentrumet drog igång 2004 och går 2007 in i fas två. Med en färsk aktivitetsplan är siktet inställt på innovation och tillväxt. Martin Andersson är forskningskoordinator på CESIS sedan januari i år […]
Olika syn på IT bland småföretag
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: IT skulle kunna förstärka småföretagens affärsrelationer och underlätta verksamheten på fler sätt än i dag. Men det krävs mer kunskap om hur man kan underhålla en affärskontakt eller skapa struktur i informationsflödet med hjälp av IT. Dan Harnesk har studerat hur småföretag kommunicerar med varandra när […]
Svårt att överleva utan e-handel
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: Mindre företag i begrepp att erbjuda elektronisk handel står inför en omställning. En ny verksamhet ska införlivas med den redan befintliga. Det kan uppfattas som svårt, men troligtvis är det ett billigt pris att betala. De företag som avstår från e-handeln kan gå under helt. Monika […]
Pharmacia lämnade teknologiskt tomrum
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: Innovativa storföretag som utvecklar nya teknologier kan få stort inflytande på en lokal ekonomi. Gunnar Eliasson och Åsa Eliasson menar att sådana företag kan betraktas som ett slags fnutttekniska högskolorfnutt. I artikeln The Pharmacia story of entrepreneurship and as a creative technical university – an experiment […]
Kreativa kombinationer av relevant kunskap
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: Att vara kreativ handlar om att kombinera kunskap från olika håll. Det skriver Linda Gustavsson och Staffan Laestadius i From Grounded Skills to Creativity: On the Transformation of Mining Regions in the Knowledge Economy (Journal of Industrial Relations, nr 5, vol 48, 2006). För att lyckas […]
Nygamla rön om städer och tillväxt
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: ITPS-rapporten Urbanisering, storstäder och tillväxt (A2006:015) kartlägger hur forskningen ser på sambandet mellan städer och ekonomisk tillväxt. Rapportens första del redogör för forskningsområdets fnuttklassiskafnutt problem, medan den andra delen beskriver ett urval av nyare forskningsrön. Författaren Mats Johansson konstaterar att det finns en tydlig koppling mellan […]
Lärande i småföretag gynnas av nätverk
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: Lärande är viktigt för alla företag. Men för småföretag sägs det ofta vara en svårighet. Här saknas den tid och de resurser som större företag har. En lösning kan vara att skapa ett lärandenätverk. Pontus Bergh har lagt fram sin licentiatuppsats vid Umeå universitet. Den har […]
Svenska företag exporterar mest till grannländerna
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: Det pratas mycket om globalisering, men faktum är att mycket få företag bedriver global handel. De flesta svenska företag är små, och de exporterar till våra nordiska grannar. De har inte råd att initiera export på fler, och mer avlägsna, marknader. Tänk dig en världskarta där […]
Storleken har betydelse för internetanvändning
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: Vladimir Vanyushyn har lagt fram licentiatuppsatsen Antecedents of Innovative Behavior in Smaller Firms: Application to E-Business Adoption and Exporting vid Umeå universitet. Uppsatsen består av tre separata artiklar. Den första handlar om införandet av avancerade internetbaserade marknadsfunktioner, som enligt Vanyushyn kan liknas vid radikal innovation. Varför […]
Popmusiker hanterar både kommers och kultur
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: I den akademiska världen är långa titlar – och undertitlar – snarare regel än undantag. Henrik Ferdfelt, Stockholms universitet, går mot strömmen och benämner sin avhandling kort och gott: pop. Popmusiker måste å ena sidan vara kreativa när de skapar sin musik. Å andra sidan måste […]