Berättelser kan berätta mer om entreprenörskap

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2007:

Så kallade narrativa forskningsmetoder är lite på modet inom entreprenörskapsfältet. De handlar om att analysera berättelser av olika slag – till exempel om hur en entreprenör startar en leksaksaffär.

Journal of Business Venturing nr 5, vol 22, 2007 är ett temanummer om narrativ forskning. Redaktör är professor Bill Gartner. Han står också som författare till den första artikeln, Entrepreneurial narrative and a science of the imagination, som fungerar som en introduktion till de övriga artiklarna.

Gartner menar att narrativ forskning på ett bra sätt kan visa hur vi till vardags pratar om entreprenörskap, och även ge oss nya sätt att prata om entreprenörskap. Han hävdar därför att den här typen av forskning kommer att öka i betydelse inom entreprenörskapsfältet framöver.

Alla de följande artiklarna i temanumret utgår från en och samma berättelse: Den om hur Terry Allen startade en leksaksaffär i Vermont, USA 1965. Berättelsen är också ett case som används inom entreprenörskapsundervisningen.

Hur tolkas berättelsen ur ett feministiskt perspektiv? Det frågar sig Helene Ahl i artikeln Sex business in the toy store: A narrative analysis of a teaching case, som är ett av de svenska bidragen. Hon menar att caset befäster traditionella könsroller och signalerar till kvinnor att det inte finns plats för dem i affärslivet. Hon föreslår därför att nya case med kvinnliga berättare tas fram och används inom entreprenörskapsutbildningen.

Ett annat svenskt bidrag är Daniel Hjorths Lessons from Iago: Narrating the event of Entrepreneurship. Hjorth tar hjälp av Shakespeares pjäs Othello när han argumenterar för en bredare syn på hur möjligheter upptäcks, utvärderas och exploateras.

För mer info: gartner@clemson.edu———–

1743

DELA