Aktiva nätverk lyfter regioner

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2004:

I vissa regioner ökar konkurrenskraften när företag, organisationer och myndigheter sluter sig samman i nätverk. Marcela Ramírez-Pasillas forskar om hur sådana nätverk fungerar.

Marcela Ramírez-Pasillas har lagt fram sin licentiatuppsats Embedded Regional Networking vid Växjö universitet. I den undersöker hon hur det står till med nätverkandet bland företagen i svenska Lammhult, italienska Como och mexikanska Jalisco.

Möbelriket Lammhult är specialiserat på möbeltillverkning och turismen kring den. I Como tillverkas siden och i Jalisco finns en mängd företag som producerar och reparerar möbler. I alla tre regionerna finns nätverk, men de startade vid olika tidpunkter (1994, 1983 respektive 1979) och av olika anledningar.

I Lammhult var det en företagare som tog initiativet. Tillsammans med några andra företagare, industriklubben och kommunen skapades ett nätverk för att marknadsföra regionens företag. I Como startade nätverket av en grupp företag som redan var engagerade i till exempel handelskammaren. Syftet var att utveckla ett specialiserat textilföretag som kunde stödja industrin. I Jalisco startade nätverket på liknande sätt som i Como. Det etablerade sedan kontakt med andra nätverk inom exempelvis sko- och smyckeindustrin.

Ramirez-Pasíllas finner att nätverken utför en rad olika aktiviteter. Det handlar exempelvis om annonsering, teknisk problemlösning, mässaktiviteter och om att samordna butikers öppettider. I Lammhult är motivationen hos medlemmarna i nätverket marknadsorienterad. I Como och Jalisco är nätverksaktiviteterna resursdrivna.

För mer info: marcela.ramirez@ehv.vxu.se ———–

1901

DELA