Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Social Entrepreneurship

Författare:

Johanna Mair, Jeffrey Robinson & Kai Hockerts

Förlag:

Palgrave Macmillan

Utgivningsår:

2006

ISBN:

1-4039-9664-4

Social Entrepreneurship

Sociala entreprenörer använder sina entreprenöriella färdigheter för att bekämpa exempelvis fattigdom, miljöförstöring och hälsoproblem. De gör det på många olika sätt: i företag, i ideella organisationer eller i hybrider däremellan. Det akademiska intresset för dessa entreprenörer har hittills ofta inriktat sig på hur de lyckas med sina projekt. Det vill redaktörerna Johanna Mair, Jeffrey Robinson och Kai Hockerts ändra på med Social Entrepreneurship. I boken bidrar 16 forskare med empirisk och teoretisk kunskap inom detta relativt nya fält. De går bland annat in på hur sociala entreprenörer identifierar och utvärderar möjligheter, vilka marknadsbarriärer som finns, samt hur ägande och strategival påverkar sociala företag. Andra ämnen som behandlas är ekologiskt entreprenörskap, politik, värderingar och innovation.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv