Måste du som företagare vara egoistisk och ha vassa armbågar för att tjäna pengar och bli framgångsrik? Jenny Forsberg, språkgranskare och själv egenföretagare, tycker inte det. I boken ”Den snälla företagaren” beskriver hon hur företag blomstrar när man är snäll mot sig själv, sina kunder och sitt företag. Det kan också löna sig att vara generös mot sina konkurrenter genom att dela med sig av uppdragen när man själv har för mycket att göra. Eller byta kontakter med varandra för att vidga sitt nätverk. Det är alltid roligare att ha kollegor än konkurrenter. Forsberg ger konkreta tips på hur du som småföretagare kan hitta nya kunder, använda din tid rätt, planera för framtiden, sätta upp en säljplan samt prioritera ditt eget välmående och dig själv i de val du gör. Den snälla säljaren vet till exempel att företagets produkt har ett värde i sig. Och den vetskapen ger självförtroendet som behövs för att säljsamtalen inte ska kännas obekväma, för vare sig kunden eller säljaren. Boken är full av övningar som hjälper nya företagare att göra bra affärer – på ett bra sätt.