Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Creating the Market University: How Academic Science Became an Economic Engine

Författare:

Elizabeth Popp Berman

Förlag:

Princeton University Press

Utgivningsår:

2012

ISBN:

978-0-692-14708-6

Creating the Market University: How Academic Science Became an Economic Engine

I USA arbetar många universitet aktivt för att skaffa sig en roll i världsekonomin. Den akademiska världen har en nära relation till marknaden, mycket mer så i dag än för bara några decennier sedan. Näringslivet betalar en stor del av den pågående forskningen och lärosäten i USA tar i dag åtta gånger fler patent än 1980. Hur har det blivit så här? När universiteten har behövt pengar har de sökt sig till marknaden, och när företagen dragit ner på sin egen forskning har de sökt upp akademisk kunskap. De två attraheras naturligt av varandra, eftersom båda behöver vad den andra kan ge. Elizabeth Popp Berman, som skrivit Creating the Market University, tror även att staten har uppmuntrat universiteten att betrakta forskningen som ”en ekonomiskt värdefull produkt”. Hon berättar bland annat om hur universitetens innovationer skapar ekonomisk tillväxt.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv