Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Innovation and Marketing in the Video Game Industry – Avoiding the Performance Trap

Författare:

David Wesley & Gloria Barczak

Förlag:

Gower

Utgivningsår:

2010

ISBN:

978-0-566-09167-4

Innovation and Marketing in the Video Game Industry – Avoiding the Performance Trap

Vägen till helvetet är asfalterad med fantastiska tekniska landvinningar. Som har misslyckats till förmån för en ”sämre” produkt. Det klassiska exemplet är när VHS knep hela videomarknaden, fast Sonys Betamax var både först och bättre. I Innovation and Marketing in the Video Game Industry pekar David Wesley och Gloria Barczak på flera liknande exempel inom dataspelsbranschen. Det vanliga är att utvecklarna stirrar sig blinda på tekniska möjligheter och glömmer kundernas behov. Författarna visar bland annat hur en nyskapande lågbudgetproduktion från en oberoende studio kan vinna över ett tekniskt överlägset spel med miljonbudget från någon av de stora drakarna. Nya innovationer, menar de, tas bäst fram i team med personer med olika bakgrund: marknadsförare, designers, ingenjörer, forskare etcetera. Då kan teknikfällan undvikas.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv