De är små men många. De ger försörjning åt sin grundare och kanske ytterligare någon person. Men småföretagen växer inte, och de lever därmed inte upp till de högt ställda förväntningar som regeringar världen över har.
Småföretagande i ett internationellt perspektiv är temat för läroboken Small Business Management in Cross-Cultural Environments. Författaren Per Lind har lång erfarenhet av att forska och arbeta i olika länder i Europa, Afrika, Asien och Latinamerika. Han konstaterar att småföretagare i många länder inte lyckas skapa de jobb, eller bidra till den BNP-ökning, som önskas. Och som levebrödsföretagare i ett utvecklingsland är det svårt att utnyttja de globaliseringsvindar som blåser. Snarare upplever man hårdnad konkurrens och sämre villkor.
Bokens första del går igenom teoribildning, viktiga begrepp, definitioner och mätproblem inom området entreprenörskap och småföretagande. Lind diskuterar också hur staten kan främja – eller hämma – företagsamheten. Det handlar bland annat om korruption, immaterialrättigheter och bankväsendet.
I bokens andra del går författaren in på hur småföretagaren kan agera för att bidra till den ekonomiska utvecklingen. Han diskuterar ledarskap, strategiska verktyg, samverkan och inte minst globala möjligheter och hot.
Boken tredje och sista del innehåller 15 case från olika delar av världen. Här får vi bland annat möta ett transportföretag i Argentina, en färgtillverkare i Sydafrika, en elektronikfirma i Sri Lanka och en konsultbyrå i Polen. Varje berättelse avslutas med diskussionsfrågor.