Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Företagande och handel i det medeltida Europa

Författare:

Edwin S. Hunt & James M. Murray

Förlag:

SNS Förlag

Utgivningsår:

2001

ISBN:

91-7150-815-5

Företagande och handel i det medeltida Europa

Länge har medeltiden setts som en dyster passage i ekonomins historia, en mörk fond till den verkligt blomstrande perioden i den protestantiska världen efter år 1500. Företagande och handel i det medeltida Europa gör upp med denna myt. Författarna menar att det var just under medeltiden som den moderna kapitalismen föddes. Med början i 1200-talet beskrivs hur en marknad på lokal, regional och fjärrnivå växer fram. Under 1300- och 1400-talen går affärsverksamheten mot en allt större specialisering och en alliering med den politiska makten. Flera faktorer nämns som betydande för medeltidens framgångssaga: elitens fortlöpande efterfrågan, en okuvlig uppfinningsrikedom i de svåraste situationer och en verksamhet som präglades av så moderna ledstjärnor som flexibilitet, riskeliminering och krishantering.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv