Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

The Strategic Management of Innovation

Författare:

Jon Sundby

Förlag:

Edward Elgar

Utgivningsår:

2001

ISBN:

1-84064-799-X

The Strategic Management of Innovation

The Strategic Management of Innovation handlar om den sociala processen att leda en innovationsorganisation genom att använda strategi. Författaren Jon Sundby utgår från en teori baserad på sociologi och menar att strategi är både en tolkning av den omgivande utvecklingen och ett instrument för att hantera innovationsprocesser. I boken kombineras ett ”utifrån-perspektiv” (marknaden avgör innovationer) med ett ”inifrån-perspektiv” (interna organisatoriska processer och entreprenörskap bestämmer innovationer). I båda fallen studeras implementeringen av strategi, och dess roll som social process i företag understryks. En serie modeller över innovationsprocesser presenteras. Dessa baseras på empiriska studier och innehåller både ekonomiska och sociologiska faktorer. The Strategic Management of Innovation vänder sig till akademiker, studenter och dem som är intresserade av industriell organisation.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv