Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Franchising: an International Perspective

Författare:

Frank Hoy & John Stanworth

Förlag:

Routledge

Utgivningsår:

2002

ISBN:

0-415-28419-8

Franchising: an International Perspective

Vart man än reser i världen kan man få en kopp kaffe eller en hamburgare som smakar precis som hemma; butikskedjorna är desamma i Stockholm, San Fransisco och Singapore. Fenomenet kallas franchising. Sådan kloning av framgångsrika företag är temat i Franchising: an International Perspective. Bokens redaktörer har samlat ihop de mest betydelsefulla klassiska och nyare artiklarna om franchising som skrivits mellan åren 1969-1999. Dessa har sedan delats in i fyra sektioner. I sektion ett diskuteras definitioner av begreppet franchising och konceptets dignitet som egen teoribildning. Den andra sektionen tar upp organisatoriska frågor, och den tredje presenterar överlevnads- och tillväxtsiffror. I sektion fyra är temat ägarskap – är franchiseformen långsiktig eller bara en fas? Boken riktar sig till forskare, studenter och företagare.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv