Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Paradoxsamhället: management i ett komplext och föränderligt affärslandskap

Författare:

Björn Wikhamn

Förlag:

BRW Publishing

Utgivningsår:

2025

ISBN:

978-91-531-4794-7

Paradoxsamhället: management i ett komplext och föränderligt affärslandskap

Vi lever i ett paradoxsamhälle. Det menar Björn Wikhamn, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, som är aktuell med en ny bok om hur företag och ledare kan navigera i en tid av motstridiga krav.

– Industrisamhällets logik har präglat oss i över 300 år. Vi har drillats i effektivitet, målstyrning och konkurrens. Men dagens kunskapsekonomi kräver även helt motsatta logiker – kreativitet, flexibilitet och samarbete. Det skapar spänningar, men båda världarna behövs, förklarar han.

I boken beskrivs tre centrala paradoxer som återkommer i innovationsledning. Den första är relationsparadoxen: företag måste både konkurrera och samarbeta. Den andra är innovationsparadoxen: företag behöver samtidigt effektivisera det de redan är bra på och samtidigt utforska nya lösningar. Den tredje är målparadoxen: tydliga mål och mätbara KPI:er (mått för att följa hur väl företag uppfyller affärsmålen) måste kombineras med flexibilitet och ett agilt arbetssätt.

– Problemet är att vi ofta ser dessa motsättningar som antingen eller. Men framtidens ledare måste tänka både och.

Läs hela intervjun med Björn Wikhamn.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv