”Jag är familjens svarta får”

Jonas
Gustafsson
DELA
Paul Hannon. Foto: Jonas Gustafsson.

Följande text publicerades även under vinjetten ”Porträttet” i Entré nr 2, 2016:

Paul Hannon, praktisk professor med händerna i jorden:

Att vara äkta, empatisk och passionerad är Paul Hannons bästa tips till andra lärare. En entreprenörskapsutbildare bör ha testat att vara entreprenör, menar han. Själv förkroppsligar han triple helix-tanken med rötter i praktiken, och många år inom både policy och akademi. Och för sina insatser har han belönats med 2016 års European Entrepreneurship Education Award.

Paul Hannon bor halvvägs uppför ett berg i västra Wales. Sista biten är det grusväg, och ibland kan han inte ens ta sig upp med sin fyrhjulsdrivna bil.

– Jag är förmodligen dum i huvudet, men jag trivs väldigt bra där. Jag har bott i städer, jag gillar landet bäst. Det finns en form av flykt i det såklart, säger Paul Hannon.

Från sitt kontor på Swansea Universitys nybyggda campus har han bara någon minuts promenad ner till havet. Han pratar gärna om de fina stränderna i Wales, en har till och med vunnit pris poängterar han. Över huvud taget verkar han stolt över sitt Wales: Han gillar Manic Street Preachers och flikar in att fotbollslaget Swansea har avancerat till högsta divisionen. Men det är något som skaver.

– Jag är familjens svarta får. Alla andra är födda i Wales – jag är född i England. Jag har också bott och jobbat länge i England, men sedan några år är jag tillbaka i Wales.

Vi träffas när Paul Hannon är på European Entrepreneurship Education Workshop i Lund för att få sitt utbildningspris, som han verkar uppriktigt överraskad och glad över att ha fått.

– Jag blev verkligen chockad när Hans Landström ringde och meddelade att jag skulle få priset. Jag var tvungen att be en kontorsgranne nypa mig i armen. Sedan började jag reflektera. Vem är jag? Hur kom jag hit? Och vem tror priskommittén att jag är?

I skolan var han bra på matematik och fysik, så syokonsulenterna föreslog en karriär som civilingenjör. Då, i slutet av 1960-talet, var det bara 15 procent av befolkningen som gick vidare till högre utbildning.

– Mina föräldrar var inte utbildade. Min pappa vävde mattor och mamma jobbade inom vården. Jag är deras första barn, så jag hade rätt mycket press på mig hemifrån. Tiden på ingenjörsutbildningen på Swansea University formade mig mycket. Det händer ju en hel del på universitet som inte har med själva examen att göra. Jag mötte för första gången internationell kultur, språk och mat. Jag träffade studenter från ämnen som filosofi, konst och psykologi. Jag hängde mycket mer med dem än med ingenjörsstudenterna som jag tyckte var lite tråkiga.

– Jag stötte också på aktivism för första gången, och var med och protesterade mot orättvisor. Det var då jag förstod att man måste vara aktiv för att kunna förändra saker.

När Hannon hjälpte en vän som låg på sjukhus, såg han sig tvungen att hoppa av utbildningen med bara ett år kvar. Ett svårt beslut som ledde till att han fick sitt första möte med entreprenörskapet. Tillsammans med en kompis sålde han exotiska matvaror på studentmarknaden. Sex månader efter att Paul Hannon till slut tog sin examen öppnade de en affär där de fortsatte sälja mat från hela världen.

– Vi hade mest ekologisk mat, det var helt nytt då. Vi hade kunder som bara ville äta mat som ingen människa hade rört, vi sålde mat till fitnessfolket och till dem som ville ha tag på sina favoritbönor från Afrika. Jag var lite hippie på den tiden, det var de mest spännande åren i mitt liv. Att driva affären var mitt klassrum. Jag insåg att entreprenörskap handlar mycket om människor. Om att utveckla relationer och bygga tillit. Om att hitta sin passion.

Efter tio år som egen gick han vidare till olika jobb inom det offentliga. Han tränade företagare, förestod en inkubator och höll i utbildningar.

– Jag lärde mig mycket om hur företagare ser på saker, om hur olika aktörer påverkar varandra och om politik. En annan sak som verkligen kom till mig är att vi som utbildare jobbar med riktiga människor, med människoliv. Vi måste vara försiktiga. Det vi gör kan påverka människor livet ut.

Senare blev han erbjuden ett jobb av Allan Gibb vid Small Business Center, Durham University. De jobbade bland annat med policyutveckling, utbildning av lärare och policymakare, samt utvecklade läroplaner. Det var också då Hannon skrev sin första akademiska artikel som han presenterade på en konferens i Las Vegas.

– Jag hade inte stått här i dag om det inte hade varit för Allan. Han utsatte mig för kritiskt tänkande, lärde mig att vara utbildare snarare än lärare och fick mig att inse vikten av att reflektera. Det är särskilt viktigt när man jobbar med entreprenörer. Många är som jag var innan – allt fokus ligger på att göra saker, reflektionen glöms lätt bort.

Paul Hannon tror inte att allt kan läras ut. Ibland måste vi lära oss genom erfarenheter. En utbildare främjar lärandet hos en individ, på vilket sätt det än går till. Hannon vill att mer fokus läggs på dem som håller i entreprenörskapsutbildningarna. Här saknas kunskap och studier, menar han.

– Det är svårt att få forskning om entreprenörskapsutbildning publicerad. Många vetenskapliga tidskrifter tar inte emot vår forskning. Om det inte går att publicera sig dör fältet. Man kan syssla med det som hobby, men inte som karriär.

– Det saknas också utveckling och stöd för utbildare. Vi som utbildar måste vara professionella. Vi behöver ha erfarenhet både inom entreprenörskap och inom utbildning, konstaterar Hannon.

Han menar att det är viktigt att vara en förebild för sina studenter. Trovärdighet, äkthet och kredibilitet är A och O. Om man ska utbilda i entreprenörskap måste man nästan ha egen erfarenhet, anser han.

– Jag har tänkt mycket på det här den senaste tiden, och tror att en riktigt bra lärare måste vara empatisk, passionerad, fokuserad, våga ta risker och inte vara rädd för att misslyckas. Det är ganska likt att vara entreprenör egentligen.

Han efterlyser bättre metoder för att mäta effekten av entreprenörskapsutbildning. Det behövs robusta bevis för vad som fungerar och inte. Och ämnet behöver bli mer interdisciplinärt.

– Om vi vill lyfta entreprenörskapsutbildningen till en nationell nivå måste vi bryta företagsekonomins dominans inom ämnet. Jag vill ändra på den modell som säljs in av handelshögskolorna och i stället satsa på en modell där det handlar mer om att vara entreprenöriell än om att starta företag. Jag vill skala upp det så att alla kan få ta del av entreprenörskapsutbildning. Vi är bara en liten droppe i havet än så länge.

Sedan 2013 är Hannon tillbaka på Swansea University där han förestår The Institute for Entrepreneurial Leadership, IFEL. Framförallt jobbar han med att utveckla läroplaner och främja en entreprenöriell kultur inom hela universitetet. Han håller också i ett ledarskapsprogram som hjälper walesiska entreprenörer att få sina företag att växa.

Paul Hannon lyfter fram misslyckandet som en viktig del i lärandet, och försöker få studenterna att inse det. Men det var inte helt lätt att övertyga universitetsledningen om det kursmomentet.

– ”Det är bra att studenterna misslyckas.” Ledningen blev lite nervös när vi pitchade den idén. Jag använder egentligen hellre begreppet experiment. Då är det lättare att acceptera att man måste testa många gånger innan man lyckas. Uthållighet är verkligen en viktig egenskap för entreprenörer.

Sin egen uthållighet riktar Paul Hannon numera gärna mot odlingarna hemma på berget i Wales.

– Jag odlar allt du kan tänka dig, frukt och grönsaker. När jag har händerna i jorden tänker jag inte på jobb eller någonting annat. Jag njuter verkligen av den här platsen, det är lugnt och vackert. Enda gången jag blir frustrerad är när det inte växer.

– När jag ser tillbaka på mitt liv kan jag se en ganska tydlig linje till där jag är i dag. Men när jag ser framåt har jag ingen aning, jag vet bara att det kommer att bli något entreprenöriellt, säger Paul Hannon.

Kontakta p.d.hannon@swansea.ac.uk

Mer av Paul

The role of Entrepreneurial Leadership in City Region Economies: The Case of Developing Small Firms. I Entrepreneurial Learning City Regions. Springer, kommande.

Entrepreneurial Learning and Educational Practice. I Handbook for Entrepreneurship and Small Business. Sage, kommande.

Enterprise for all? The fragility of enterprise provision across England”s HEIs. Journal of Small Business and Enterprise Development, nr 2, vol 14, 2007.

Teaching pigeons to dance: sense and meaning in entrepreneurship education. Education+Training, nr 5, vol 48, 2006.

Philosophies of enterprise and entrepreneurship education and challenges for higher education in the UK. International Journal of Entrepreneurship and Innovation, nr 2, vol 6, 2005.

Small firm success and the art of orienteering: the value of plans, planning, and strategic awareness in the competitive small firm. Journal of Small Business and Enterprise Development, nr 2, vol 5, 1998 (tillsammans med Andrew Atherton).

Mer om Paul

Bakgrund Ingenjörsutbildning från Swansea University. Drivit egen livsmedelsbutik. Jobbat med policyutveckling lokalt, nationellt i Storbritannien och på EU-nivå. Utbildat politiker, företagare, lärare, rektorer och studenter i entreprenörskap, och varit delaktig i att utveckla läroplaner med fokus på entreprenörskap. Sedan 2013 professor vid Swansea University.
Fritid Har varit musiker i flera band, framförallt inom olika typer av folkmusik. Har spelat in en skiva och gjort konserter. Numera ägnar han sig mest åt sin trädgård på fritiden.
Aktuell Som årets mottagare av European Entrepreneurship Education Award, som delas ut av Sten K Johnson Center for Entrepreneurship, Lunds universitet. Priset består av ett diplom och 100 000 kronor.———–

2800

DELA