Digitala produkter ger nya tjänster
- Publicerad: 14 dec 2015,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 14 dec 2015,
- 3:32 e m
Följande text ingick även i temat ”digital innovation” som publicerades i Entré nr 4, 2015:
Soumitra Chowdhury har intresserat sig för digital innovation i bilbranschen. Han är verksam på Högskolan i Halmstad men har lagt fram sin doktorsavhandling, Service Logic in Digitalized Product Platforms. A Study of Digital Service Innovation in the Vehicle Industry, vid Göteborgs universitet. En av hans poänger är att digitaliseringen av fysiska produkter är en viktig drivkraft för tjänsteinnovation, som i sin tur ger nya affärsmöjligheter. Några exempel på sådana tjänster inom bilindustrin är förbättrad trafikplanering, övervakning av förarlösa bilar, ökad trafiksäkerhet, felsökning på distans och effektivare lokaltrafik. Men med möjligheterna kommer också utmaningar. Det krävs en väl uppbyggd plattform kring den fysiska produkten för att kunna dra nytta av potentiella tjänsteinnovationer. Tillverkande företag är vana att följa en produktlogik, nu måste de samtidigt utveckla en tjänstelogik. Den logiken innebär bland annat att vara öppen för att helt nya affärsmodeller kan dyka upp under resans gång.
Kontakta soumitra.chowdhury@hh.se———–