Småföretag vinner på långdistans
- Publicerad: 4 dec 2015,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 4 dec 2015,
- 3:32 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2015:
Cesisforskarna Mikaela Backman och Hans Lööf är redaktörer för en specialutgåva av tidskriften Annals of Regional Science som kommer i början av nästa år. Specialutgåvan har titeln The Geography of Innovation and Entrepreneurship och temat är regional attraktionskraft, och hur den samvarierar med innovation, entreprenörskap och produktivitet. Aspekter som behandlas är bland annat kunskapsöverföring, branschsammansättning, geografisk koncentration och FoU-aktiviteter. Tre av de nio artiklarna är skrivna av Cesisaffilierade författare. I Innovation and firm collaboration – An exploration of survey data undersöker Lina Bjerke och Sara Johansson vad företag vinner på innovationssamarbeten. Resultaten visar att samarbeten med leverantörer och kunder ger ett positivt utslag på innovationen. Samarbetspartners utanför den egna regionen är värdefullare än lokala samarbeten, speciellt för små företag. De två andra Cesisbidragen är: Market potential and the location of knowledge intensive services – comparing different geographical solutions av Therese Norman och Johan Klaesson, samt Knowledge Spillovers, Productivity and Patent av Hans Lööf och Pardis Nabavi.
Kontakta mikaela.backman@ju.se———–