Smart utveckla teknik tillsammans
- Publicerad: 11 nov 2014,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 11 nov 2014,
- 3:27 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2014:
Angelika Löfgren fick idén till sin avhandling genom att tala med små och medelstora bioteknikföretag om hur deras internationalisering gått till. Hon upptäckte ett tydligt samband mellan att utveckla teknisk kunskap i nätverk och en lyckad internationalisering.
Många företag utvecklar teknik tillsammans med sina internationella kunder. Och det verkar vara en klok strategi. Angelika Löfgrens resultat visar att det är ett bra sätt att växa utomlands. Hennes avhandling fokuserar på små och medelstora företags långsiktiga konkurrenskraft inom internationella nätverk. Löfgren menar att kunskapsutveckling tillsammans med utländska kunder bland annat leder till att företaget lär sig mer om internationella marknader.
– Företaget får tillgång till kundernas kunskap och – viktigast av allt – företaget och kunden kan gemensamt utveckla ny kunskap tillsammans. Kombinationen av teknisk och internationell kunskapsutveckling driver små och medelstora företags internationalisering. Exempelvis kan en utländsk kund, som ett företag utvecklat teknisk kunskap tillsammans med, agera bro till nya internationella kunder, säger Angelika Löfgren.
Hon har lagt fram avhandlingen International Network Competitiveness: Technical and Foreign Market Knowledge Development in International SME Networks vid Handelshögskolan i Stockholm. I dag är hon verksam vid Internationella handelshögskolan i Jönköping.
Löfgren berättar att tidigare forskning främst har fokuserat på hur snabbt eller tidigt företag internationaliseras. Löfgren frågar sig i stället vad företagen gör när de väl har kommit in på en utländsk marknad, och hur de klarar av sin internationella resa. För att fånga detta mer långsiktiga perspektiv har hon utvecklat ett analytiskt ramverk som består av tre komponenter.
Den första är International Network Potential, det vill säga vilka är företagets interna och externa källor till internationell konkurrenskraft. Interna källor inkluderar företagets ledningsförmåga och tekniska kunskap, medan externa källor exempelvis består av internationella kundnätverk och deras kunskap. Den andra komponenten är International Network Management, hur man tar hand om och utvecklar tillgångarna i sitt nätverk. International Network Performance inkluderar både finansiella framgångsmått och mjukare mått, som kunskapsutveckling.
Angelika Löfgren menar att det är viktigt att titta på sambanden mellan de tre komponenterna för att få ett långsiktigt perspektiv på företags internationella konkurrenskraft. Att bara fokusera på finansiella framgångsmått är alldeles för kortsiktigt. Då missar man att bygga upp kunskap och tillgångar som företaget behöver längre fram.
– Visst är det viktigt att få ut sina produkter på marknaden. Men man får inte glömma bort vikten av nätverkskontakter och kunskapsutveckling som i förlängningen bidrar till lyckad internationalisering och lönsamhet för företaget.
Att nätverkskoordinera är avgörande för att ta hand om sina interna och externa tillgångar. Med nätverkskoordinering menar Löfgren inte att företagen ska styra sina partners, utan snarare sträva efter att hitta synergier för att utvecklas tillsammans.
– Det är viktigt för små och medelstora företag generellt, men kanske speciellt för kunskapsintensiva företag. De har ett större behov av att utveckla kunskap tillsammans med sina nätverkspartners. Nätverkskoordinering kan ske på många olika sätt. Till exempel är det vanligt att bioteknikföretag bjuder in internationella kundrepresentanter till kurser där ett kunskapsutbyte sker. Företaget får därmed en möjlighet att lära sig om kundernas behov, och vilken kunskap de har. Det kan sedan ligga till grund för nya samarbeten, säger Angelika Löfgren.
Hennes avhandling grundar sig på djupintervjuer i 12 bioteknikföretag i Stockholm, en enkätstudie inklusive besök hos 188 företag i Stockholmsregionen, samt en webbaserad enkätstudie med 318 företag utanför Stockholm. Alla företagen har färre än 250 anställda och åtminstone tio procent av deras omsättning kommer från internationell handel.
Kontakta angelika.lofgren@gmail.com
Tips för en lyckad internationalisering:
• Kunskap är företags främsta tillgång, och både teknisk och internationell marknadskunskap utvecklas i internationella nätverk.
• Ett företags internationella konkurrenskraft är avhängig dess förmåga att utveckla kunskap tillsammans med nätverkskontakter, framför allt med internationella kunder.
• Ett långsiktigt nätverksperspektiv på företags internationella konkurrenskraft, snarare än enbart ett kortsiktigt fokus på prestation, är centralt för internationell framgång över tid.
• Genom att fokusera på tre komponenter främjas detta mer långsiktiga nätverksperspektiv: 1) Vilka interna och externa källor till konkurrenskraft har företaget (exempelvis ledningsförmåga, internationellt kundnätverk)? 2) Hur kan företaget utveckla dessa källor genom bland annat nätverkskoordinering? 3) Vad genereras (till exempel ny kunskap och lönsamhet)?———–