Mikroföretag i USA förstärker könsroller
- Publicerad: 21 dec 1999,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 21 dec 1999,
- 3:31 e m
Följande text publicerades även i temat ”Kvinnors företagande” i ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 4, 1999:
Runt om i tredje världen har satsningar på mikroföretag visat sig vara ett bra alternativ för att öka sysselsättning även bland de allra fattigaste människorna.
Till och med en ytterst blygsam finansieringshjälp – kanske ett par hundra kronor – ger marginaliserade medborgare ett startkapital som på sikt kan växa in i ett livskraftigt företag. Ett exempel är Grameen Bank i Bangladesh, vars ”mikrolån” för nya företagare gett fina resultat. Sedan några år tillämpas idéerna även i USA, där de ses som en ny väg för att få in kvinnor och invandrare i det ekonomiska kretsloppet.
I artikeln The false promise of microenterprise ger dock Karen Main och Trace Bachrach Ehlers vid University of Denver en besk bild av satsningarna på mikroföretag. Efter att ha studerat initiativet MicroFem, riktat mot kvinnliga företagare, menar de att projektet lyckats bättre med att förstärka könssegregationen än med att luckra upp den.
Många av programmets medlemmar hamnar i så kallade ”pink collar”-jobb, det vill säga traditionella kvinnosysslor som ofta utförs i hemmen. Detta beror på att MicroFem och liknande satsningar inte tar hänsyn till kvinnornas förkunskaper och kulturella bakgrund, vilket därmed gör det svårt för dem att självmant skapa sig en ny yrkesidentitet.
Samtidigt som författarna riktar hård kritik mot existerande system vill de hålla öppet för en fortsatt utveckling av mikroföretagsstödet, eftersom det för många kvinnor trots allt kan visa sig vara den enda vägen in på arbetsmarknaden.
Johan
———–