Bredare urval stärker entreprenörskursen

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000:

På Chalmers Entreprenörskola kretsar allt kring verkliga affärssituationer. Därför öppnas nu dörrarna även för designers och ekonomer.
– I näringslivet är det viktigt att ha tillgång till många olika kompetenser och det återspeglas nu i utbildningen, berättar programledare Linda Andrén.

Som stiftelseägd högskola har Chalmers haft frihet att utveckla ett eget riskkapitalbolag, en företagsinkubator och Chalmers Entreprenörskola som är öppen för alla högskolans studenter. I år har även studenter från Handelshögskolan och Högskolan för Design och Konsthantverk bjudits in, och utbildningen har förlängts till ett och ett halvt år.

– Intresset är stort, men vi ber alla sökande att tänka över vad ett entreprenörskap innebär innan de söker. Sedan intervjuas de av lärare och psykologer. På höstens kurs kommer vi att ha 24 studenter, säger Linda Andrén.

Teori och praktik

Tiden på Chalmers Entreprenörskola ersätter de sista terminerna och exjobbet på studenternas tidigare utbildning. I utbildningen vävs teori och affärskunskap samman med ett praktiskt projekt där studenterna samarbetar i team om tre.

– Det är riktiga affärsidéer och projekt som antingen kommer från studenterna själva, från forskare på Chalmers eller från företag i regionen. Det ska handla om kommersialisering av existerande forskning och teknik, gärna då högteknologisk sådan. Dessutom ska idéerna ha stor global marknadspotential, fortsätter hon.

Lär sig samarbeta

Sedan starten 1997 har 45 studenter lämnat kursen och dessa driver i dag 12 olika företag med sammanlagt 130 nya jobb. Ett av dessa är Internetföretaget Textilesolutions, ett annat är Pilotfish som utvecklar digitala tjänster för larm, övervakning och annat.

Tanken med Entreprenörskolans nya blandning av studenter är att på ett tidigt stadium lära studenterna att samarbeta över fackgränserna. Utbildningen förlängs till tre terminer för att studenter med olika bakgrund ska hinna skaffa sig en gemensam kunskapsbas innan praktikprojekten drar igång. En annan fördel med förlängningen är att de olika årskullarna nu överlappar varandra, vilket stärker nätverkandet.

– Att bygga ett starkt nätverk är viktigt. Vi får ett klimat där studenter, lärare och företag kan utbyta idéer med varandra. Tillsammans med Chalmers Invest och Chalmers Innovation, som är riskkapitalbolag respektive företagskuvös, får vi en integrerad miljö där studenterna kan vara i verkligheten och inte leka den.———–

1183

DELA