Alla kan inte växa

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i temat ”Nya teknikbaserade företag” som publicerades i Entré nr 3, 2000:

Det är bara ett fåtal av de små teknikbaserade företagen som tar klivet upp till att bli medelstora företag. Andra förblir små, eller försvinner helt från marknaden.

I licentiatuppsatsen New technology-based firms growing into medium-sized firms har teknologie licentiat Rögnvaldur Saemundsson intresserat sig för varför några växer och andra inte. Han forskar på institutionen för industriell dynamik på Chalmers och ingår också i Create-gruppen som bedriver forskning på ämnet nya teknikbaserade företag.

Rögnvaldur Saemundsson menar att det är många faktorer som spelar in i frågan om varför en del av de nya teknikbaserade företagen växer och andra inte. Det är svårt att säga specifikt vad som är viktigast.
– Bland annat är det viktigt att ha en bra balans mellan det tekniska och det affärsmässiga. Ingetdera får ta överhanden. En vd kanske är duktig på det affärsmässiga men glömmer bort tekniken, eller tvärtom.

Andra faktorer som han identifierat som betydelsefulla i sammanhanget är viljan att växa och vikten av att ha bra marknadskontakter.
– I mitt material finns en grupp företag som funnits länge och som har viljan att växa, men som ändå inte växt. De har gjort samma saker som andra liknande företag som har växt: de har bytt ägare, fått kompetent kapital och så vidare. Enda skillnaden var att de hade sämre marknadskontakter med sig från tidigare arbetsgivare.

I många fall är de undersökta företagen avknoppningar från andra företag. Det innebär att de har med sig kontakter och kunskap som är viktiga för att komma igång med det nya företaget, men det behöver inte betyda att de sviker sitt förra företag, säger Rögnvaldur Saemundsson.———–

1643

DELA