Småföretagande med gemensamt mål

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2001:

Vad händer när många konkurrerande småföretag, på en geografiskt avgränsad plats, ska samarbeta mot ett och samma mål? Svaret finns i Yvonne von Friedrichs Grängsjös doktorsavhandling som lagts fram vid företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet.

Marknadsföring av ett turistmål, destinationsmarknadsföring, är en komplex apparat. Det handlar inte om att marknadsföra en specifik produkt, utan om upplevelser på en geografisk plats. Och det är en mängd stora och små företag, med ett otal uppsättningar produkter och tjänster, som bidrar till den totala upplevelsen.

Yvonne von Friedrichs Grängsjö har i sin teorigenererande studie Destinationsmarknadsföring – en studie av turism ur ett producentperspektiv valt att undersöka jämtländska Åre, en stor vintersportdestination som rymmer många småföretag. Hon har undersökt såväl relationerna företagen emellan som relationerna mellan företagen och den lokala samarbetsorganisationen. Småföretagen är viktiga på flera sätt: för den lokala ekonomin men även för stämningen och atmosfären i Åre by.

Företagarnas mål, motiv och drivkrafter varierar naturligtvis, både när det gäller det egna företagets verksamhet och engagemanget i den gemensamma produkten Åre. Det svåra är att hitta en god balans mellan konkurrensen å ena sidan, och samverkan å andra.

För att förstå hur företagarna tänker och agerar gäller det att förstå deras värdegrunder, menar von Friedrichs Grängsjö. I värdegrunden innefattas begrepp som etik, moral och normer, helt enkelt de grundläggande värderingarna. Om aktörer på en turistort delar samma värdegrunder flyter produktionen och marknadsföringen av den gemensamma produkten smidigare. Behovet av styrning och kontroll ersätts av tillit och förtroende. I Åre finns två dominerande värdegrunder, en emotionell – ”att tjäna Åre” – och en affärsmässig – ”att tjäna på Åre”. Dessa måste få samexistera, menar Yvonne von Friedrichs Grängsjö.———–

1405

DELA