Status styr estetisk marknad

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2001:

Filosofie doktor Patrik Aspers intresserar sig för ekonomisk sociologi och estetiska marknader, i synnerhet marknaden för modefotografi. I sin avhandling undersöker han fenomenet genom intervjuer, deltagande observation och statistisk analys.

Patrik Aspers la fram sin avhandling Markets in Fashion – A Phenomenological Approach vid sociologiska institutionen, Stockholms universitet, i oktober 2001. Huvudfrågan är: Hur kan man förstå marknaden för modefotografi i Sverige? Frågan föder flera andra frågor: Hur blir en fotografs stil en trend? Varför ger likvärdiga uppdrag olika mycket betalt? Och varför får vissa fotografer se sitt namn publicerat, medan andra inte får det?

Marknaden kan förenklat delas in i producenter – fotografer – och konsumenter – främst modetidningar och reklambyråer. Status är en viktig aspekt. En modefotografs identitet är beroende av den personliga stilen, men även av statusen hos de som köper hans eller hennes bilder. Aktörer med hög status påverkar vilken typ av modefoton som blir mest eftertraktade på marknaden.

Emellanåt handlar någon aktör på ett sådant sätt att det konventionella, taget-för-givna, omkullkastas och hela marknaden förändras. Aspers benämner detta entreprenöriella handlingar, och han menar vidare att de kan sägas vara ”smittsamma”. Nya idéer leder till entreprenöriella handlingar som till en början skapar kaos. Men med tiden accepteras det nya, och det revolutionära blir normen. Vissa entreprenörer blir ikoner för hela branschen.———–

1315

DELA