600 deltagare på 4 orter
- Publicerad: 14 feb 2011,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 14 feb 2011,
- 3:25 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2010:
Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum 2010:
I oktober arrangerade Esbri Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum för sjunde året i rad. Det firades med ett större evenemang än någonsin, sett till både antal orter och antal deltagare.
Forumet var i år en hel vecka långt. Det inleddes i Stockholm 25-26 oktober, drog vidare till Luleå och Skellefteå 26-27 oktober, för att sedan avslutas i Lund 28-29 oktober. Totalt deltog drygt 600 personer i de olika aktiviteterna. Under veckan diskuterades bland annat hur man pitchar sitt företag för finansiärer, möjligheter inom cleantech, samt hur det är att ha staten som sin största kund.
– Sverige och USA har mycket att lära av varandra när det gäller att främja grön tillväxt, sa Håkansson Bohman.
– Esbri spelar en viktig roll för att göra forskningsresultat publika, fortsatte hon.
Först ut i själva talarprogrammet var Clare Fairfield, vd för Concerto Ventures. Som riskkapitalist med över 25 år i branschen hade han många goda råd att ge publiken, särskilt alla entreprenörer. Hans anförande handlade om hur man finansierar sitt företag i turbulenta tider.
Ett annat råd han skickade med alla entreprenörer var att det är värdefullt att delta i konferenser som Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum. Det är ett bra sätt att få input och nya kontakter. Han varnade också för att entreprenörskap inte är något man bara slutar med, utan snarare en livslång karriär – eller en ”dödlig sjukdom” som han uttryckte det. Men det är inte en helt lätt karriär.
– För en entreprenör är det alltid turbulenta tider, frågan är hur turbulenta.
Tod Perry från National Renewable Energy Laboratory pratade om möjligheter inom cleantech i USA och Sverige. De ligger i att ta reda på vilken expertis man har och vilka resurser som finns tillgängliga – och sedan kombinera dessa två på bästa sätt.
Några konkreta möjligheter han pekade på för Sverige var: 1) Smarta elnät – vi är bra på IT och har ett välutvecklat elnät. 2) Biobränsle – vi har en stark bioteknikbransch och lång erfarenhet från träindustrin. 3) Offshorevindkraft – vi har en utvecklad aerodynamisk industri och en bra kustlinje.
– Allt det här sammantaget leder förhoppningsvis till konkurrenskraft.
Joanne Vliet från U.S. Department of Commerce pratade bland annat om de olika stödsystem som finns att tillgå för företagare som vill etablera sig i USA. Framförallt fokuserade hon på Silicon Valley där hon är verksam. Hon rekommenderade att man vänder sig till Invest in America, en statlig organisation med uppdrag att främja utländska investeringar i USA. Annars påpekade hon att det faktiskt på många sätt är ganska odramatiskt att komma utifrån till Silicon Valley.
– En bra idé är en bra idé. Det spelar ingen roll var den kommer ifrån. Vi har en väldigt hög andel utlandsfödda i Silicon Valley. Ungefär hälften av alla start-ups grundas av invandrade entreprenörer.
I Silicon Valley finns också ett väloljat stödsystem som är vant att ta hand om nya idéer, oavsett om de kommer från privatpersoner, företag eller akademin.
– Silicon Valley är en start-up-maskin, sa Joanne Vliet.
Dag två i Stockholm hölls två parallella seminarier, ett om entreprenöriella möjligheter inom cleantech och ett om hur man bäst pitchar sin affärsidé.
Nästan hela den amerikanska delegationen åkte sedan norrut för arrangemang i Luleå och Skellefteå. Veckan rundades av i Lund fredagen 29 oktober.—–