Kreativa personer trivs i storstäder

Åse
Karlén
DELA

Följande text publiceras även i Entré nr 4, 2008:

CESIS-medarbetaren Charlotta Mellander disputerade 14 november i nationalekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Avhandlingen har titeln The Wealth of Urban Regions – On the Location of Creative Individuals and Firms. Opponent var professor Maryann Feldman, University of North Carolina, Chapel Hill, USA. Mellander intresserar sig för dynamiken i urbana miljöer. Globalisering, förbättrad infrastruktur och ny kommunikationsteknologi till trots – fortfarande har kunskaps- och kreativitetsbaserade aktiviteter en stark geografisk förankring. Storstäder fungerar som magneter för kreativa företag och människor, och spelar en viktig roll för den ekonomiska utvecklingen. I avhandlingen analyserar Charlotta Mellander faktorer som marknadsstorlek, universitetsnärvaro, mångfald och tolerans. De bidrar alla till att locka till sig kreativa aktörer. Hon belyser också negativa effekter av urbaniseringstrenden, som till exempel stigande huspriser. För att förstå kreativa industrier bör man fokusera på processer snarare än produkter, konstaterar Mellander.

För mer info: cesis.abe.kth.se
———–

1071

DELA