Vill du så kan du

Paul
Steen
DELA

Följande text publiceras även i Entré nr 3, 2008:

En av de viktigaste faktorerna för en framgångsrik internationalisering, är att faktiskt ha ambitionen att lyckas expandera utomlands. Lucia Naldi, Internationella Handelshögskolan i Jönköping, visar i sin avhandling att företagsklimat och regler inte betyder allt för enskilda företags tillväxt.

Globaliseringen har redan flyttat många svenska produktionsjobb till låglöneländer. Svenska företagare köper resurser, producerar och produktutvecklar utomlands, men deltar också i internationalisering genom att marknadsföra och sälja sina produkter i andra länder. Det finns många åsikter om vad detta betyder för svenska företag. Man skulle till exempel kunna tro att företag som expanderar internationellt växer även hemma.

Lucia Naldi undersöker i sin avhandling Growth through Internationalization – A Knowledge Perspective on SMEs 900, slumpmässigt utvalda, svenska företag med 9-250 anställda. Samtliga bedriver någon form av internationell verksamhet. Naldi blev själv överraskad över de resultat hon fann.

– De här företagen som bedrev verksamhet över nationella gränser samlade viktig kunskap för att växa internationellt, men det finns inga tecken på att det hjälper dem hemma, konstaterar hon.

Alltså: Expandera internationellt, så lär du dig mer om internationalisering. Däremot kommer kunskapen inte nödvändigtvis att resultera i fler jobb hemmavid.

Entreprenöriell tillväxt

Man kan dock anta att de jobb som finns på hemmaplan blir säkrare av att företaget växer och blir mer konkurrenskraftigt. Och – ju bättre förberedd du är, med mer erfarenhet och kunskap av internationell verksamhet, desto bättre blir du på att ta till dig ny information om marknader och försäljningsformer i utlandet.

– Det som framför allt ökar är det jag kallar entreprenöriell tillväxt, till exempel nya produkter och nya marknadssegment.

Undersökningen gör ingen skillnad på tjänste- och produktionsinriktade företag, och tar till exempel ingen hänsyn till hur många utländska anställda företaget har. De studerade företagen var svenska och relativt små, med allt vad det innebär av ofta icke-hierarkiska och informella företagsstrukturer. Det spelar en viss roll för undersökningens resultat.

Det visade sig nämligen att företag som inte hade formella strukturer för att sprida ny kunskap i företaget, var precis lika bra på att ta till sig ny information relaterad till internationell verksamhet. Informationen spred sig ändå, informellt.

Småföretag behöver rutiner

Lucia Naldi tror att det ser ut på ett helt annat sätt i hennes, mer hierarkiskt strukturerade, födelseland Italien. Hon föreslår att små svenska företag kanske ändå borde etablera rutiner för kollektiv inlärning. Detta för att inte få problem i ett senare skede, när de har växt sig större.

Även uppströms internationalisering, att till exempel köpa material eller producera utomlands, ger ökade kunskaper. Det är ett fält som inte har studerats så mycket, men också här finns ett samband mellan tidigare kunskap och hur väl man kan ta tillvara ny kunskap.

– Särskilt anställdas expertis betyder mycket. När man importerar från utlandet får man tekniska kunskaper, inte i första hand kunskap om marknader eller försäljning.

Men ju mer erfarenhet och kunskap en företagare har, desto mer kan hon eller han lära sig även om marknad och försäljning.

– Där kan vi på lokala universitet spela en stor roll för att underlätta för företagare. Till exempel kan vi skräddarsy kurser för det lokala näringslivet, föreslår Lucia Naldi.

För mer info: lucia.naldi@ihh.hj.se
———–

1290

DELA