Kreativa kombinationer av relevant kunskap

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007:

Att vara kreativ handlar om att kombinera kunskap från olika håll. Det skriver Linda Gustavsson och Staffan Laestadius i From Grounded Skills to Creativity: On the Transformation of Mining Regions in the Knowledge Economy (Journal of Industrial Relations, nr 5, vol 48, 2006). För att lyckas i en kunskapsbaserad ekonomi gäller det att kunna tillgodogöra sig relevant kunskap oavsett om den är ny eller gammal, intern eller extern, forskningsbaserad eller icke-forskningsbaserad. Författarna kopplar sin diskussion till den svenska gruvnäringen, en mogen bransch som domineras av LKAB. Den genomgår just nu stora förändringar och det ställer nya krav på dess anställda. Från att ha förlitat sig på manskraft blir gruvdriften alltmer beroende av ny informations- och kommunikationsteknologi. Det öppnar upp för avknoppningar.

För mer info: linda.gustavsson@indek.kth.se———–

1048

DELA