Entreprenörskapsforskning är kul och fascinerande

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005:

Att forska om entreprenörskap är kul, fascinerande och ibland frustrerande. Det menar i alla fall Per Davidsson som i boken Researching Entrepreneurship (Springer, 2004) tar avstamp i sin nästan tjugoåriga erfarenhet inom fältet. Som fnutten sorts metodbokfnutt beskriver han den själv och tar bland annat upp tankar om hur entreprenörskap kan och bör beforskas. Boken diskuterar olika typer av forskningsdesign, urval och statistiska tillvägagångssätt. Samtidigt tar Davidsson ett bredare grepp när han behandlar entreprenörskap som fenomen och vilken betydelse det har för samhället. Bokens huvudsakliga målgrupp är entreprenörskapsdoktorander och andra nykomlingar till fältet. Men Davidsson drar också paralleller till samhällsvetenskap i stort. Han besvarar frågor om vilken roll teorin har i forskningen, och om förhållandet mellan kvalitativ och kvantitativ forskning.

För mer info: per.davidsson@qut.edu.au———–

1168

DELA