Internationella hjältar känner sina kunder

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004:

Småföretagare som satsar på en internationell marknad är hjältar, skriver Anders Kjellman, Ann-Christin Sundnäs, Joachim Ramström och Maria Elo i boken Internationalisation of Small Firms (2004). De konstaterar vidare att internationaliseringar aldrig är enkla, men att chanserna att lyckas ökar med kompetent management. I boken går författarna igenom befintlig internationaliseringsteori, exempelvis den så kallade Uppsalaskolan och Porters diamantmodell. De tycker inte att någon av modellerna riktigt speglar internationaliseringen i små företag och föreslår därför en alternativ modell där företagarens, eller ledningsgruppens, internationaliseringsintresse sätts i centrum. För att öka kunskapen om internationaliseringsprocessen har Kjellman, Sundnäs, Ramström och Elo skickat ut en enkät som har besvarats av mer än 400 finländska små och medelstora företag. I den undersökta gruppen ingår både företag som är framgångsrika utomlands och företag vars internationella satsningar har varit mindre lyckade. En viktig slutsats är att de företag som är internationellt framgångsrika också verkar vara duktiga på att förstå – och tillfredsställa – sina kunders behov.

För mer info: akjellma@abo.fi ———–

1200

DELA