Situationen styr valet av marknad

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004:

En expansionssugen företagare brottas med många frågor, exempelvis fnuttVilka marknader ska vi satsa på?fnutt och fnuttI vilken ordning ska vi närma oss de utländska marknaderna?fnutt. Om han eller hon vänder sig till befintlig internationaliseringsteori går svaren isär. Svante Andersson menar att det är den industriella kontexten som avgör vilken teori som är tillämpbar. Befinner sig företaget i en expansiv eller stabil industri? Har det tidigare erfarenheter av internationalisering? Artikeln Internationalization in different industrial contexts (Journal of Business Venturing, vol 19, nr 6, 2004) presenterar lösningar för olika situationer. Ett oerfaret företag i en mogen industri bör till exempel satsa på grannländerna. Inom växande branscher påverkar entreprenörens nätverk internationaliseringsvalen.

För mer info: svante.andersson@set.hh.se
———–

988

DELA