Även chefer har känslor

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2002:

Företagsledare bör kommunicera sina känslor – det tjänar både de själva och deras medarbetare på. Ethel Brundin har studerat känslornas roll i företag som genomgår förändring. Resultaten redovisas i avhandlingen Emotions in Motion – The Strategic Leader in a Radical Change Process.

Människor är kännande varelser, och känslorna stängs inte av när vi träder in på arbetsplatsen. Under förändringsprocesser är det särskilt många känslor i omlopp, även hos den verkställande direktören, konstaterar Ethel Brundin, Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Beroende på hur man handskas med dem, kan dessa känslor bli drivande eller återhållande krafter i processen.

Brundin har följt två småföretagsledare på nära håll under 20 månader och kartlagt deras känslor genom samtal, deltagande observation och deras egna dagboksanteckningar. Den ena ledaren är entreprenör och ägare till ett nischat, högteknologiskt företag. Den andra ledaren är relativt nyanställd i ett traditionellt familjeföretag. Båda är djupt engagerade i sina respektive företag, och båda måste handskas med omvälvande förändringsprocesser.

Skillnaden är att entreprenören varit med om att bygga upp sitt företag från grunden, och därmed format – och formats av – kulturen. Familjeföretagsledaren har däremot kommit in i en miljö där kulturen redan fnuttsatt sigfnutt.

– Han såg saker som behövde göras, men klarade inte av att ta sig förbi spärrarna och vända kulturen. Han fick inte heller utlopp för sina känslor, vilket ledde till stress både på jobbet och hemma.

Entreprenören var bättre på att visa sina känslor. Om han var irriterad över något fick hans medarbetare veta det – och det uppskattades.

– Ju tydligare chefen är med sina känslor, desto lättare är det för omgivningen att ta ställning till vad chefen tycker är viktigt, och vad som alltså ska prioriteras.

Ethel Brundin är övertygad om att känslorna är viktiga i såväl stora som små företag. Hon menar att en vd ofta är en ganska ensam person, utan möjlighet att prata av sig i fikarummet. Men det går att förändra detta.

– Vi måste våga släppa den gamla föreställningen om att chefer ska vara logiska och rationella. I förändringsprocesser går det inte alltid att hålla huvudet kallt och tänka klart. Det gäller också att bli medveten om sina egna känslor, och om hur de kan påverka.

För mer info: ethel.brundin@ihh.hj.se
———–

2099

DELA