Slimmad produktutveckling sparar pengar

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2002:

Hur bör mindre företag bära sig åt för att upprätthålla sin konkurrenskraft? Jörgen Pilemalm undersöker frågan i licentiatuppsatsen Generating Products in Small and Medium Sized Enterprises: Challenges and Potential Improvements som lagts fram vid KTH.

Oavsett om småföretagen är underleverantörer till större företag, ingår i nätverk med andra småföretag eller arbetar fristående utsätts de för hård konkurrens, varje dag. Om de vill överleva måste de kämpa för att behålla sin konkurrenskraft. Ett viktigt vapen heter produktutveckling, men det är mycket resurskrävande. Förutom att bestämma hur nya produkter ska utvecklas, måste företagen också avgöra vilka produkter som ska utvecklas fullt ut – och vilka som ska avvecklas.

I Jörgen Pilemalms licentiatuppsats ingår rapporter från tre studier som presenterats vid olika vetenskapliga konferenser. I den första har produktplanering studerats i fyra tillverkande företag. Den andra studien analyserar likheter och skillnader i processen kring produktutveckling i två företag. I den tredje studien undersöks hur företag i ett nätverk samarbetar och kommunicerar med varandra och sina kunder under produktutvecklingsprocessen.

Resultaten från studierna visar bland annat att produktutveckling verkar ske på ett oplanerat och ostrukturerat sätt i små och medelstora företag. Ledningen är ofta medveten om vikten av att ha ett långsiktigt perspektiv, men ändå får de dagliga, mer akuta, problemen företräde. Företagen är heller inte så bra på att planera vilka utvecklingsprojekt som ska fullföljas. Trots en ansträngd ekonomi låter man många projekt löpa samtidigt.

Sammantaget visar studierna att mindre företag kan spara både tid och pengar genom att se över hur de utvecklar nya produkter. Jörgen Pilemalm utvecklar en modell i fyra steg som kan användas av de småföretagare som vill förbättra sina arbetsrutiner. Steg ett innefattar att se över de nuvarande rutinerna – om man har några. I steg två utvecklar man de viktigaste komponenterna, nämligen processer, verktyg, metoder och management. Steg tre innebär ett pilottest av de nya arbetsmetoderna, som man sedan kan förbättra i steg fyra innan de tillämpas på hela verksamheten.

För mer info: jorgen.pilemalm@saab.se———–

1783

DELA