Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Always looking for the “new” new thing

– How Silicon Valley evolved and what Sweden can learn from it

Datum:
Föreläsare: Professor Martin Kenney, University of California, Davis

Om föreläsningen:

Silicon Valley, denna mytomspunna plats som dignar av riskvilligt kapital, smarta idéer och spetsig kompetens. De hungrigaste entreprenörerna längtar dit, medan regionalpolitikerna i stället drömmer om att återskapa dalen på sin egen bakgård. Men vad är det egentligen för bilder av Silicon Valley som florerar? Vad bygger de på? Och förklarar de verkligen regionens starka utveckling?

Professor Martin Kenney har vuxit upp i Kalifornien och bland annat studerat riskkapitalindustrins rötter, högteknologiska företag och relationerna mellan akademi och näringsliv. Under höstens första Estradföreläsning kommer han att ge oss en nyanserad bild av hur fenomenet Silicon Valley växt fram. Å ena sidan är det en unik framgångshistoria – å andra sidan finns lärdomar att dra för den som vill se mer entreprenörskap i den egna regionen.

Kenney menar att framgången till stor del bygger på förmågan att lyfta blicken och se potentialen i den allra nyaste teknologin. Universiteten och storföretagen bidrar med en pool av kompetent folk. Och i Silicon Valley finns också en armé av finansiärer, jurister, revisorer och andra som stöttar och underlättar för entreprenörer på uppåtgående. Han kommer att berätta mer om allt detta, ge en inblick i de entreprenörsvänliga kaliforniska lagarna och bjuda på en hel del osminkade sanningar om regionen vi ständigt återkommer till. Martin Kenney kommer också att diskutera vad Sverige kan lära av Silicon Valley.

Observera att föreläsningen hålls på engelska!

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Sprid er forskning i Esbris kanaler

Samarbeta med Esbri och sprid kännedomen om er forskning. Ett smart sätt att nå rätt in i målgruppen.

Mest läst

Sök

Arkiv