”Vi kallades Musse Pigg-centrumet”

Jonas
Gustafsson
DELA
Allan Gibb har alltid varit mycket sportintresserad. Han spelade fotboll, cricket, badminton, basket och ingick i skolans terränglöpningslag. ”Sporten gav mig självförtroende”, säger Gibb.

Följande text publicerades även under vinjetten ”Porträttet” i Entré nr 2, 2012:

Utbildningsgurun Allan Gibb startade tidigt småföretagarcentrum:

Allan Gibb, i dag professor emeritus, har arbetat i över 80 länder. Mest känd är han för sina insatser inom utbildningsområdet. Nyligen belönades han också med nyinstiftade ”European Entrepreneurship Education Award”. Men han växte upp i ett gruvarbetarsamhälle i nordöstra England och var på vippen att följa i sin fars fotspår, ner i kolgruvan.

– Pappa avrådde mig och sa att det inte fanns någon framtid i gruvan. Han hade rätt såklart.

I stället bar det av till universitetet i Manchester. Gibb trivdes inte särskilt bra, föreläsningarna var tråkiga och möjligheterna till spännande diskussioner och debatter var få. Han tog trots allt en examen i nationalekonomi, ett ämne som ”inte verkade ha särskilt mycket med verkligheten att göra”. Efter utbildningen fick han jobb inom The Economist-koncernen, där han specialiserade sig på Latinamerika.

– Jag lärde mig mer om nationalekonomi på sex månader på det jobbet, än jag gjorde under hela universitetstiden. Jag gjorde konsultuppdrag och skrev artiklar åt Financial Times. Jag älskade jobbet, men att bo utanför London och pendla tre timmar per dag när man har en nyfödd son är ingen höjdare.

Det var då han såg en annons om ett jobb som forskare vid Durham University. Han blev inblandad i en studie kring den regionala ekonomin, som då framförallt utgjordes av storföretag inom industrier på nedgång: kol, stål, varv och tunga kemikalier.

På eget initiativ inkluderade han också 100 mindre företag i studien, och fann att deras utveckling hade varit dålig. Rekommendationen i rapporten från 1970 blev att satsningarna på småföretagande borde öka. Ungefär samtidigt kom en nationell rapport med samma budskap. Inspirerad av rapporterna bad han sin föreståndare att få starta ett forskningscentrum kring småföretagande vid universitetet, något som inte alls var självklart vid tidpunkten.

– 1971 var småföretagande inte respektabelt. Vi kallades Musse Pigg-centrumet. Jag tog det som en komplimang.

– 16 av de småföretag som varit med i min studie gick med på att bli finansiärer. Summan matchades av den regionala regeringen, och universitetet gick in med en del. Small Business Centre blev till slut Europas största småföretagarcentrum. Vi var runt 40 personer när jag gick i pension år 2000.

Men företagen som finansierade centrumet ville ha sitt skålpund kött, och få valuta för sina satsade pengar. Forskarna gjorde därför en hel del uppdragsforskning, och för att få bättre förståelse för studieobjekten tog Allan Gibb ett sabbatsår från akademin för att jobba i ett litet företag.

Centrumets fokus låg främst på utbildnings- och policyfrågor. De utvecklade utbildningsprogram för skolor och start ups, och forskade kring tillväxt, överlevnad och internationalisering av företag. Forskningscentrumet låg också bakom Storbritanniens första rådgivningstjänst som riktade sig mot små företag, och utbildade de blivande rådgivarna.

– Det var bara chefer från storföretag som hade rekryterats till att bli rådgivare. De visste ingenting om företagande. Jag minns att jag tänkte: ”Wow, Storbritanniens ekonomi sköts av människor som inte har en aning om hur man driver företag”.

Centrumets internationella fokus ökade och Gibb har genom åren arbetat i över 80 länder. Ett av de länder han kommer ihåg bäst är Ryssland. Där var han inblandad i att rekonstruera och ”entreprenörifiera” stora statsägda bolag. I Kina lärde han sig att en stor del av landets tillväxt mellan 1980 och 2000 kom från små, lokala företag.

Annars är det för sina insatser inom utbildningsområdet som Allan Gibb är mest känd. Ett bevis för det kom i våras när han fick det allra första ”European Entrepreneurship Education Award” som delas ut av Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship på Ekonomihögskolan, Lunds universitet.

I prismotivationen står att Gibb är ”en sann pionjär inom utbildning och lärande i entreprenörskap i Europa. I nästan fyra årtionden har han inspirerat inte bara en äldre generation akademiker, utan också yngre lärare inom området. Och inte minst policymakare på en internationell arena.”

– När de ringde och berättade om priset satt jag vid frukostbordet med min fru. Efter telefonsamtalet satt jag tyst, och min fru undrade om det var dåliga nyheter. ”Nä, jag bara reflekterar”. ”OK, vad känner du?”, undrade hon. Jag sa att jag kände mig ödmjuk, varpå hon svarade: ”Det var något nytt, det har jag aldrig hört dig säga förut”.

– Jag ser priset som ett erkännande – inom ett mycket viktigt område. Ett område där praktiker och akademiker måste jobba tillsammans, och där det florerar en hel del förvirringar. En viktig sak är att entreprenörerna själva är engagerade, och det är fantastiskt att ni har engagerade entreprenörer här i Lund, sa Allan Gibb under prisutdelningen och syftade på Sten K Johnsons finansiering av såväl centrumet som priset

Gibb lyfte också fram att universiteten generellt måste vara mer öppna för kunskap utifrån, de kan inte längre vila på sina lagrar. Att akademiker numera, till och med det äldre gardet, börjar inse detta ser han som något mycket positivt. De har förstått att även universiteten måste vara lärande organisationer. Samtidigt börjar universiteten bli allt mer accepterade som aktörer ute i samhället.

– Vi kan inte skilja på teori och praktik inom samhällskunskaperna, de måste hänga ihop. En del menar att akademin ska lära ut teorierna, för att sedan skicka ut studenterna i praktiken. Jag tror inte att det fungerar så, det måste vara mer sammanblandat.

– Jag vill se mer risktagande i universitetsvärlden. En utmaning för entreprenörskapsforskningen är att hitta en pedagogik som fungerar. Det finns många lösa uttalanden, men ingen riktig forskning på området. Här kan vi få in massor med kunskap från det pedagogiska ämnesområdet. Vi måste bort från den amerikanska traditionen att entreprenörskap är ett strikt affärsfenomen, som bara får plats på handelshögskolor. Den europeiska modellen är mycket bredare än så.

Allan Gibb vill exempelvis gärna skilja på begreppen entreprenör och företagsam person, inte minst inom utbildningsväsendet.

– Många lärare ser entreprenörskap som något negativt. Det kan man komma runt genom att prata om företagsamhet i stället. Alla vill väl att barnen ska bli företagsamma, ta initiativ och tänka själva, säger han.

Läs mer på www.allangibb.com

Mer om Allan

Namn Allan Gibb
Bakgrund Examen i nationalekonomi från Manchester University, England. Disputerade vid University of Durham. Grundade 1971 Small Business Centre, som senare bytte namn till Foundation for Small and Medium Enterprise Development, vid Durham University. Fick 2008 Queen’s Award for Enterprise Promotion, och är hedersdoktor vid Åbo handelshögskola.
Aktuell Som den första pristagaren av det nyinstiftade ”European Entrepreneurship Education Award”, som delas ut av Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship på Ekonomihögskolan, Lunds universitet.

Mer av Allan

Meeting the development needs of owner managed small enterprise: a discussion of the centrality of action learning, Action Learning: Research and Practice, nr 3, vol 6, 2009

In pursuit of a new ‘enterprise’ and ‘entrepreneurship’ paradigm for learning: creative destruction, new values, new ways of doing things and new combinations of knowledge, International Journal of Management Reviews, nr 3, vol 4, 2002

Entrepreneurship: Unique Solutions for Unique Environments. Is It Possible to Achieve This with the Existing Paradigm?, International Journal of Entrepreneurship Education, nr 5, vol 5, 2007

Readings in Small Business (redaktör tillsammans med Terry Faulkner, Graham Beaver och John Lewis), Gower, 1986

Policy Issues in Small Business Research (redaktör tillsammans med Terry Webb), Saxon House, 1980———–

5156

DELA