”Strunta i föreläsningarna!”
- Publicerad: 20 dec 2006,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 20 dec 2006,
- 3:29 e m
Följande text publicerades även under vinjetten ”Porträttet” i Entré nr 4, 2006:
Jonathan Levie, engagerad entreprenörskapslärare och coach:
Jonathan Levie har forskat och undervisat i entreprenörskap sedan 1982. Han är starkt engagerad i utvecklingen av entreprenörskap inom det brittiska skolväsendet, från grundskolenivån och uppåt. Levies recept för entreprenöriellt lärande stavas: ”Gör saker!”
Jonathan Levie är född och uppvuxen på Irland. Han gjorde sin grundutbildning vid National University of Ireland och disputerade 1995 vid London Business School, University of London.
Vid sidan av undervisningsfrågorna är han bland annat intresserad av entreprenöriella strategier, utvecklingen av unga företag och entreprenörskapsklimatet.
Levie har dessutom egen entreprenörskapserfarenhet från ”verkligheten”. Han har startat och sålt ett företag som tillverkade båtar. Han har också varit försäljningschef i ett företag och operativ chef i ett annat. 1999 deltog han i ett managementteam som lyckades dra in nästan 16 miljoner kronor för att köpa loss det företag de var anställda i.
2000-2005 var Jonathan Levie föreståndare för Hunter Centre for Entrepreneurship vid University of Strathclyde i Glasgow, Skottland, och där är han fortfarande verksam.
– Vårt universitet är känt som ”Platsen för användbart lärande”. Och entreprenörskap måste vara en av de mest användbara saker som finns. Följaktligen har det varit ganska lätt för oss att få igång forskning och undervisning om entreprenörskap. Hunter Centre for Entrepreneurship har som mål att göra Strathclydes studenter, anställda och alumni mer entreprenöriella, och främja entreprenörskapet som karriär och yrke. Vi ska också vara ledande inom entreprenörskapsforskningen i Skottland, säger Levie.
Globala workshops
En av de metoder han använder i sin undervisning kallas för Supercoaching. Metoden har tagits fram av entreprenören Sharon Ballard, och sedan utvecklats till en universitetskurs i samarbete med bland andra Jonathan Levie.
– Vi har ett mycket bra samarbete. Hon gör saker som fungerar, och jag berättar varför de fungerar. Vi håller workshops över hela världen med den här metoden som fungerar lika bra för nyblivna entreprenörer, som för studenter. Fyra lärare på min institution arbetar enligt den här tekniken nu.
I Supercoaching ingår ett femtiotal olika övningar som alla syftar till att hjälpa studenterna att forma och kommunicera sin affärsidé. De får bland annat lära sig att skriva en strategiplan på en sida, tänka ut en drömpanel på 20 personer som de skulle vilja presentera sin affärsidé för, fundera över hur tekniken kommer att påverka idén i framtiden och studera kundunderlag och marknad.
– Studenterna får göra de olika övningarna och presentera resultaten i klassrummet. Gradvis börjar de kritisera och coacha varandra. Mitt bästa undervisningsminne var när jag kom för sent till en lektion. Studenterna hade redan börjat presentera sina uppgifter för varandra och ignorerade mig helt!
I metoden ingår också att ge sig ut och prata med presumtiva kunder, något som inte uppskattas av alla studenter.
– Särskilt inte av ingenjörerna, många av dem hatar att prata med folk. De kanske är rädda för att kunderna inte ska vilja ha produkten de har tagit fram, och det är det inte säkert att de vill heller. Men genom att träffa folk kan man få reda på något annat som de faktiskt vill ha. En del menar att de inte kan berätta om sin produkt eftersom de är rädda att någon ska stjäla deras idé. Men en affärsidé som är så lätt att kopiera är ändå värdelös!
– Entreprenörer måste interagera med sina kunder. Jag brukar försöka få mina studenter att se på sig själva som värktabletter som ska bota kundernas värk.
Förlora kontrollen
En av tankarna bakom Supercoaching, och Levies undervisningsfilosofi i övrigt, är att det är viktigt att göra saker. Han förespråkar David Kolbs lärandemodell som, något förenklat, säger att kunskapen bör upplevas och praktiseras, följt av reflektion och abstraktion. Först när hela lärandecirkeln är avklarad uppstår det djupare lärandet.
– En kollega till mig gav en introduktionskurs med titeln ”Entreprenörskap: teori och praktik”. Det borde ändras till ”Entreprenörskap i praktiken”. Strunta i föreläsningarna och låt studenterna uppleva kunskapen i stället! Till exempel genom att gå ut och ta reda på hur unga företag tjänar pengar och redovisa för varandra. Låt dem utveckla teorierna i en verklig kontext, där de betyder något. Hela tanken är att förlora kontrollen.
Fakta
Namn: Jonathan Levie
Bakgrund: Disputerade vid London Business School, University of London, 1995 och stannade sedan kvar där för att arbeta med bland annat Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Har gästforskat vid Babson College i USA och INSEAD i Frankrike. Sedan 2000 är Levie verksam vid University of Strathclyde.
Aktuell: Som föreläsare på Estrad i november. Ett referat från föreläsningen finns på: www.esbri.se/referat.asp
För mer info: j.levie@strath.ac.uk———–