Snacka om det! – Företagande i dialog
- Publicerad: 25 jun 2013,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 25 jun 2013,
- 3:26 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2013:
Erik Rosell vill bidra till bättre utbildningar i entreprenörskap. Med sin avhandling strävar han efter att vidga betydelsen av begreppet entreprenörskap till ett förhållningssätt som kan tillämpas på andra områden än det klassiskt affärsdrivande företagandet. I dialog med andra skapas en gemensam vision som kan leda till en ny idé eller ett företag.
Erik Rosells avhandling kom till som en interaktiv studie, planerad och genomförd i nära samarbete med nätverket Samhällsförändring i praktiken, SIP, i Växjö. Rosell forskar och undervisar vid Linnéuniversitetet i Växjö.
– Från början undervisade jag i ekonomistyrning, då kan man lära ut modeller. Men när det gäller entreprenörskap måste man aktivera elevernas förmågor. I samband med undervisningen blev jag intresserad av vad som utmärker entreprenörskap, säger han.
Genom arbetet med avhandlingen tycker sig Erik Rosell ha fått ett övergripande svar: entreprenörskap kännetecknas av framväxande processer. Förmåga till improvisation, engagemang och grupparbete samt inre drivkraft är viktigast att stimulera på entreprenörskapsutbildningar, snarare än enkla beslutsregler.
– Som lärare är det viktigt att överlämna ansvar till studenterna, som då blir medhjälpare i sin egen utbildning.
I takt med att synen på entreprenörskapsbegreppet vidgas till att omfatta socialt, kulturellt, samhälls- och publikt entreprenörskap, öppnas möjligheter till studier av entreprenörskapet i andra kontexter än traditionellt företagande, menar Erik Rosell.
– Till exempel fungerar föreningslivet ofta som en skola för egenföretagare. Det bygger på engagemang. Medlemmarna kan utöka sin kunskap, lära sig att ta ansvar och inte sällan ta en ledarskapsroll.
Nätverket SIP startades år 2000 och har väckt stort intresse i Växjö. Det är en paraplyorganisation som samlar många olika föreningar i sin verksamhet. SIP arbetar med att stötta egenföretagande och föreningsengagemang hos unga, men driver också verksamhet kring frågor som digitala medier, jämställdhet och stöd till personer med funktionsnedsättningar. Kansliet har ett 20-tal anställda, men hur många som verkar inom SIP varierar beroende på vilka frågor som diskuteras och hur många föreningar som för tillfället är anslutna.
– Verksamheten förändras konstant beroende på medlemmarnas engagemang. Men den entreprenöriella inställningen finns alltid där. I det här sammanhanget står begreppet entreprenörskap för förmågan att få saker att hända, konstaterar Erik Rosell.
Han menar att oavsett i vilken form du utvecklar ditt engagemang – som projekt, fritidsaktivitet, i en förening eller som företagare – är du inne i ungefär samma process och ställs inför samma problem och utmaningar.
Rosell bjöd in SIP i sitt forskningsprojekt.
– Jag har bedrivit en form av aktionsforskning, där vi har iscensatt entreprenöriella projekt. Jag har själv medverkat i projekten på olika sätt och försökt dokumentera dem från insidan. Jag har inte bara varit en passiv observatör.
Metoden gav de konkreta erfarenheter som Erik Rosell hoppades på.
– Vi gjorde till exempel ett samhällsmagasin, som handlade om pågående initiativ inom den sociala ekonomin i lokalsamhället. Det distribuerades i två kommuner. Jag medverkade i tidningen som skribent.
Andra projekt som gjordes inom ramen för avhandlingen var en konferens om sociala medier och ungdomar, samt ett utbyte mellan folkhögskola och universitet.
Rosell har arbetat med begreppen kommunikation och dialog, där dialog är en metafor som ska fånga upp det sociala samspelet i ord och handling tillsammans med andra. Begreppet kommunikation, eller kommunikativ handling, ligger nära meningsskapandet. Tillsammans skapar aktörerna en gemensam vision som enar.
– Entreprenörskap och innovation handlar om att påverka, förändra och skapa nytt. Det är sociala processer där det är centralt att förstå varandras visioner och drömmar. I dialogen med andra blir det också tydligt vad man vågar och kan, och hur man kan ta sig an en ny situation.
Erik Rosell vill fortsätta med sin forskning kring hur entreprenörskapsutbildningar kan utvecklas.
– I dag handlar entreprenörskapsutbildningar om att starta affärsdrivande företag. Jag är mer intresserad av den delen som handlar om engagemang och om att genomdriva projekt. Av arbetet med SIP har jag lärt mig att det ur sådan verksamhet kan växa fram affärsdrivande företag, såväl som föreningar och projekt. Det har också lärt mig hur en bredare syn på entreprenörskap kan stimulera engagemang i alla dess former, säger han.
Kontakta erik.rosell@lnu.se———